«آبی کمرنگ» اثری واقع بینانه و غیر کلیشه‌ای است

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “«آبی کمرنگ» اثری واقع بینانه و غیر کلیشه‌ای است” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

به نوشته خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، فیلم مستند «آبی کمرنگ» ساخته «آرش لاهوتی» عصر یکشنبه ۲۸ خرداد در سالن نمایش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش سود.

این فیلم که به مساله جانبازان اعصاب و روان می‌پرادزد از کارهای معدودی است که توانسته حقیقت جانبازان اعصاب و روان را به تصویر بکشد.

«آرش لاهوتی» کارگردان «آبی کمرنگ» در ابتدای این نشست پیرامون مسئله فیلم اظهار داشت: این مسئله از دغدغه‌های من است و فیلم مشکلی بود برای همین مدتها طول کشید تا بتوانم به سوی آن بروم.

وی پیرامون دولتی بودن تهیه کننده شرح داد: با تفاهم پیش رفتیم و سخت مخصوصی پیش نیامد و حدودا به همه چیزی که می‌خواستم رسیدم. سخت به لحظه تولید برمی‌گردد و اینکه به سختی اجازه می‌دادند تصویر برداری کنیم. اگر می‌خواستم در فیلم دخالت با غرض ورزی‌ای داشته باشم از تاثیرگذاری آن کم می‌شد یعنی همه چیز که در آبی ‌کمرنگ همان چیزی است که در محیط حقیقی وجود داشت.

ایشان پیشتر گفت: در راش‌هایی که گرفته شده می‌توان دو فیلم با دو  نگاه دارای اختلاف تولید. خیلی از اتفاقات لحظات پیش بینی نشده آدم‌هایی است که در فیلم می‌بینیم. من با اسم کارگردان نمی‌توانستم تسلطی بر سوژه‌ها داشته باشم. من وقت فراوانی با سوژه‌ها گذراندم  تا بتوانم رابطه بگیرم ساعت‌ها بدون اینکه دوربین روشن باشد با هم حرف می‌زدیم برای همین آنها به من اعتماد کردند.

حتما بخوانید   نشریهها فرهنگساز در عرصه زبان و میراث کشور هستند

لاهوتی در انتهای بیان داشت: این فیلم هنوز من را رها نکردم است و بر من تاثیر فراوانی قرار داده است بخصوص موقع مونتاژ که خودش را  جای مخاطب قرار دادم. خیلی برای من مهم بود که حرمت آدم‌های فیلم حفظ شود‌. به خاطر همین نمی‌خواستم از خط قرمزها عبور کنم.

محمدرضا مقدسیان منتقد و نویسنده سینمایی پیرامون این فیلم گفت: عده ای از واژه‌ها هستند که به دفعات آن را به کار می‌بریم مانند جانبازان، فراموشی، جنگ و مانند این که وقتی شنیده می‌شود فیلمهای مخصوصی به خاطر می‌رسد. با اینحال وقتی به آبی کمرنگ مواجه می‌شویم اولین چیزی که می‌بینیم مواجه شدن با همه این واژه‌ها است با اینحال زوایه دیدی که در آن می باشد کلیشه‌ای نیست.

ایشان پیشتر اضافه کرد: تا به این لحظه زندگی جانبازان به این نحو دیده نشده است‌. لاهوتی تلاش می‌کند در نقطه اعتدال بایستد. فیلمساز باید در فیلم از واقعیات بگوید. در این فیلم نیز ما واقعیات را می‌بینیم ‌ و با استناد به آن قضاوت کنیم. لاهوتی سعی می‌کند کمترین تاثیر را بر حقیقت بگذارد. ما در بیشتر مواقع با این مفاهیم روبه‌رو بودیم ما در آبی کمرنگ شبیه به آن را ندیدیم.

این منتقد سینما پیشتر گفت: در‌باره انتهای بندی فیلم باید بگویم که این فیلم بی‌طرفانه و در عین حال مهندسی شده است. با اینحال این مهندسی شدن خللی در فیلم وارد نکرده است. ما در این فیلم چیز زائدی نمی‌بینیم. مخاطب باید قدم به قدم به سوژه همراه شود و با آن رابطه بگیرد که در این فیلم به وقوع پیوسته است. این انتهای بندی که از نو به آسایشگاه برمی‌گردیم بهترین نوع «اندینگ» است.

حتما بخوانید   ششمین شماره ماهنامه «سوره سینما» پخش شد

مقدسیان با اشاره به اینکه در این فیلم نکته منفی چشمگیری ندیده گفت: ما در طول این سال‌ها نگاه واقع‌بینانه به جنگ تحمیلی نداشتیم چون در بیشتر مواقع احساسی و کلیشه‌ای به آن نگاه کردیم آبی کمرنگ یک جریانی بوجود آورده است که امیدوارم همه در آن موفق شوند.

انتهای پیغام/ ۱۶۱

امیدواریم نوشته “«آبی کمرنگ» اثری واقع بینانه و غیر کلیشه‌ای است” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : خرداد ۲۹, ۱۳۹۶
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران