بزرگترین غفلت شیعه از عاشورا و ۵۰۰ سال نگاه معیوب به محافل دینی/ توجه دلسوزان انقلاب دلیل پیشرفت شعر عاشورایی است

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “بزرگترین غفلت شیعه از عاشورا و ۵۰۰ سال نگاه معیوب به محافل دینی/ توجه دلسوزان انقلاب دلیل پیشرفت شعر عاشورایی است” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

«محمدعلی مجاهدی» شاعر برجسته کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به وجه اشتراک شعر عاشورایی با شعر پیشرو، اظهار داشت: شاکله و شیرازه‌ای که انقلاب اسلامی بر آن استوار است، مفاهیم عاشورایی است. اگر بخواهیم جمع بندی کنیم شعر آیینی در زبان فارسی حاوی یک تاریخچه مکتوب ۱۱ سده‌ای است، پس قلمرو شعر آیینی بسیار گسترده است.

وی گفت: علیرغم فکر غلطی که تصور می‌شود پرونده شعر آیینی در ۲ مسئله مناقب و ماتم بسته می‌شود، این طور نیست. وقتی در تعریف شعر آیینی می‌گوییم هر مسئله‌ای که به نحوی متاثر از منابع متون دینی و آموزه‌های اسلامی باشد، ما این هنر و شعر را در قلمرو ادبیات آیینی، حضورش را به رسمت می‌شناسیم. از این جهت تمام مسئله‌های توحید، اخلاق، معرفت و تمامی شئوناتی که در اجتماع و سیر و سلوک آدمی به طرف کمال می باشد، تا برسد به مسائلی از لحاظ شعر توحیدی، شعر اخلاقی، شعر حکمی و شعر عرفانی، شعر مقاومت، شعر دفاع مقدس، شعر شهادت به لحاظ موضوعی در قلمرو شعر آیینی تعریف می‌شوند که در آخر به شعر ولایی می‌رسیم.

 

 

 

این شاعر برجسته انقلاب تصریح کرد: شعر ولایی را می‌شود به یک پازلی تشبیه کرد که حاوی قطعه‌های مرتبط تودرتویی است که با هم هماهنگ هستند، و این قلمرو را می‌سازند. در شعر ولایی، شعر نبی، شعر علوی، شعر عاشورا، شعر بقیع، شعر رضوی، شعر مهدوی و اگر بخواهیم جمع بندی کنیم شعر اهل بیت علیهم السلام مطرح است.

شعر عاشورایی در زبان فارسی قدمت ۱۱ سده‌ای دارد

این استاد شعر آیینی اضافه کرد: یکی از جدی ترین و بارزترین قطعه‌های شعر ولایی ما در بعُد مرثیه، شعر عاشورا و شعر عاشورایی است. شعر عاشورایی در زبان فارسی قدمت ۱۱ سده‌ای دارد. یعنی از وقتی که زبان فارسی دَری در ایران رایج شده و قرار شد تا تمامی اقوام متفاوتی که در ایران زندگی می‌کنند و لهجه‌های متفاوتی دارند و از زبان محاوره‌ای متفاوتی برخوردارند برای رابطه بهتر با یکدیگر، ادبیاتی که در لحظه یعقوب لیث صفاری مطرح بوده را با اسم زبان معیار مورد قبول دانستند، شعر عاشورایی وجود داشت. همین فارسی که امروز ما با آن می‌نویسیم و تکلم می‌کنیم ریشه در زبان دَری دارد. زبان دَری زبانی است که در دست به دربار صفاریان است.

حتما بخوانید   راه‌اندازی سامانه زیارت مجازی گلزار شهدا

مجاهدی با اشاره به اُفت و خیزهای شعر عاشورا در طول مدت ۱۱ سده، گفت: بعد از انقلاب به لحاظ کمی و کیفی بیننده یک جهش و حرکت بطور کلیً واضح و رو به رشدی در عرصه شعر عاشورا بوده‌ایم. رویش‌های موجود افتخارآفرین است و جای خالی بسیاری از اشعار قبلی را در مسئله‌های ارزشی، حماسی، اجتماعی و اخلاقی فرهنگ عاشورا پُر کرده است با این وجود در کمال تاسف در شعر عاشورا کمتردیده می‌شد. امروز در شعر عاشورایی بعد از انقلاب پیشرفت‌ها به طرز چشم گیری نمود یافته است.

 
دلیل پیشرفت ما در شعر عاشورایی بخاطر توجه دلسوزان انقلاب بود/ عاشورا با گریه گره خورده، با اینحال همه آن گریه نیست


وی خاطر نشان کرد: دلیل پیشرفت ما در شعر عاشورایی بخاطر توجه دلسوزان انقلاب، بزرگان، متفکران و اهل قلم و خصوصاً شهید مطهری بود که در آگاهی دادن به شاعران زمانه خود و سَمت‌و سُو دادن به اندیشه‌های آن‌ها که نگاه ارزشی درمقایسه با فرهنگ عاشورا داشت، نه نگاه ماتمی صِرف، موثر بود. عاشورا با گریه گره خورده، با اینحال همه آن گریه نیست و خیلی حرف برای گفتن دارد.

 

بزرگترین ظلم شیعه به عاشورا/ 500 سال نگاه معیوب بر محافل دینی/ توجه دلسوزان انقلاب دلیل پیشرفت شعر عاشورایی است 

انقلاب اسلامی نگاه شاعران را معطوف به لای‌های درونی فرهنگ گرانسنگ عاشورا کرد


این شاعر برجسته انقلاب گفت: در کمال تاسف بعُد گریه‌خیز عاشورا پُررنگ بود با این وجود پیروزی انقلاب باعث شد نگاه شاعران ما معطوف به لایه‌های درونی فرهنگ گران‌سنگ عاشورا شود که کمتر در طول هزار و ۱۰۰ سال بنمایش درآمده بود. مضامین بِکر فرهنگ عاشورا رصد و دیده شد و سپس با حالت هنری به تصویر کشیده شد.

حتما بخوانید   مسئله عاشورا نجات انسان بوده است

ظلم مضاعفی است که به وسیله شیعه در حق عاشورا می‌شود


این استاد شعر آیینی گفت: علی‌رغم همه رویش‌های عرصه شعر عاشورایی بیننده ریزش‌هایی هم هستیم که ریشه در آسیب شناسی شعر آیینی و خصوصاً شعر ولایی و عاشورایی دارد. وقتی ما مطالب را به روش شعر به مخاطب خودمان القا می‌کنیم که به لحاظ تاریخی، روایی و سندیت و اعتقادی پشتوانه‌ای ندارد و یک مشت مطالب گزافه و خرافه با اسم حقیقت فرهنگ عاشورا تحویل جامعه داده شود ظلم مضاعفی است که به وسیله شیعیان در حق عاشورا می‌شود.

مجاهدی گفت: عاشورا به ما به چه نحو زندگی کردن، ایستادگی و شهادت را آموخت. ایثار و مقاومت، دفاع، اخلاق حسنه، گذشت و فداکاری را به ما آموخت. وقتی ما می‌بینیم همه این‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شود و سر وقت شخصیت‌هایی می‌رویم که اصلاً در عاشورا حضور نداشته‌اند، تحریف رخ می‌دهد.

 

بزرگترین ظلم شیعه به عاشورا/ 500 سال نگاه معیوب بر محافل دینی/ توجه دلسوزان انقلاب دلیل پیشرفت شعر عاشورایی است 

۵۰۰ سال نگاه معیوب بر محافل دینی ما حاکمیت بلامنازع داشته است


وی اظهار داشت: شخصیتی مانند حضرت لیلا در کربلا حضور نداشته با اینحال مکررا از ایشان شعر و مداحی گفته می‎‌‌‌شود، این مطالب حقیقت ندارد و هیچ سندیت ندارد. مسئله دامادی حضرت قاسم (ع) نیز موضوعی است که تحریف شده حتی ایشان هیچ‌گاه داماد نشده است و در هیچ مقتلی سخن در این باره به میان نیامده و به یک باره مُلاحسین کاشف سبزواری در روضه الشهدا، بدون ذکر منبع این نوشته را بیان می‌کند. چون قلم ایشان شیرین و دلنشین و شخصیت عالمی بوده خواننده می یابد و حدود ۵۰۰ سال نگاه معیوب بر محافل دینی ما حاکمیت بلامنازع داشته است.

حتما بخوانید   راهیابی 42 فیلم مستند به بخش مسابقه جشنواره «مسیر عشق»

بزرگترین خدمت انقلاب اسلامی به فرهنگ عاشورا


مجاهدی اظهار داشت: انقلاب اسلامی اگر به لحاظ فرهنگی هیچ خدمتی نکرده باشد و تنها توانسته باشد تا حدی نگاه اهل ادب و اهل قلم را به مسئله عاشورا تغییر دهد و آن‌ها را به سوی و سویی سوق دهد که روح عاشورا در آنجاست، بزرگترین خدمت فرهنگی را انجام داده است که ما باید در این عرصه قدرشناس باشیم. اگر انقلاب اسلامی که به دفعات امام (ره) فرمودند «به هر میزان داریم از عاشورا، و محرم و صفر داریم» این انقلاب به هر میزان دارد از عاشورا دارد. اگر این انقلاب بخواهد بر بالندگی این نخل اضافه نماید و بیننده سایه‌سارهایی فراوانی از این نخل تناور در آتی نه خیلی دور باشیم، بایستی به این مسئله‌ها بپردازیم.

 

بزرگترین ظلم شیعه به عاشورا/ 500 سال نگاه معیوب بر محافل دینی/ توجه دلسوزان انقلاب دلیل پیشرفت شعر عاشورایی است 
این استاد شعر آیینی شعر مقاومت را هم‌رابطه با شعر عاشورا دانست و تصریح کرد: شعر مقاومت به هر میزان دارد از شعر عاشوراست. یعنی مولفه‌های الزامی مطرح در فرهنگ عاشورا، همان مولفه‌هایی است که در شعر مقاومت و استقامت ما نیز می باشد. لذا می‌بینیم که قبل از انقلاب شعر مقاومتی نداشتیم با این وجود در فرهنگ عاشورا مقاومت وجود داشت پس ما غفلت کرده بودیم. همین نگاه دلیل شد تا شعر مقاومت و دفاع مقدس خودش را نشان دهد. امیدواریم تلاش‌های خدا‌پسندانه شاعران روز به روز ادامه بیابد و شعرای جوان انگیزه‌های ضروری را بیابند تا در این جهت حرکت کنند و معارف مغفول و مورد غفلت قرار گرفته عاشورایی را زنده کنند. به علاوه از طرف دیگر امیدوارم روزی بیننده رفع نابسامانی‌های اندک امروز باشیم.

انتهای پیغام/ ۱۲۱

امیدواریم نوشته “بزرگترین غفلت شیعه از عاشورا و ۵۰۰ سال نگاه معیوب به محافل دینی/ توجه دلسوزان انقلاب دلیل پیشرفت شعر عاشورایی است” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : آبان ۱۶, ۱۳۹۶
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران