تصویر دروغین داعش در قاب نقره‌ای سینماهای اروپا

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “تصویر دروغین داعش در قاب نقره‌ای سینماهای اروپا” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ رسول حسنی؛ نزدیک به یک دهه است که از شکل‌گیری داعش می‌گذرد و هم‌چنان جهان اسلام تاوان چیزی را می‌دهد که نه به مرزهای آن تعلق دارد و نه در ایجادش نقشی داشته داست. داعش ریشه در سیاست‌های مکارانه غرب دارد که هدف نهایی‌اش هدم اسلام است.

سینمای فریب

غرب به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند بدون نقاب و رو در رو با اسلام بجنگد پس بهترین راه آن است تا اسلام را به دست مسلمانان افراطی از میان بردارد. این مسلمانان متعصب متحجر چه شیعیان انگلیسی باشند چه سنیان آمریکایی در یک جبهه علیه تمامیت اسلام می‌جنگند همزمان با اینکه نه به اهل تشیع رابطه دارند نه تسنن.

دامن زدن به اختلافات مذهبی و تحقق ادعای بهتری مذهبی در داعش یکی از ویرانگرترین سیاست‌هایی است که بالاخره به ذبح اسلام ختم می‌شود. در دست داشتن حجم عظیمی از قابلیت ها سخت افزاری و نرم افزاری نشان از این دارد که ابزار تبلیغاتی داعش از مشاوران بزرگی سود می‌گیرد که رنگ و بوی هالیوودی دارند.

نکته تکان دهنده این است که ابزار فرهنگی غرب هم خاموش ننشسته و همزمان با اینکه از داعش خدمات رسانی می‌کند ـ با وجود این به ذهن خطور می کند علیه داعش رفتار می‌کند ـ با تولید آثاری مضحک و عوام فریب خود را زخم خورده اسلام می‌داند. در اغلب فیلم‌های سینمایی که در اروپا ساخته شده است با افرادی برخورد می‌کنیم که تحت آگهی دروغین داعش مسلمان شده و راهی سوریه می‌شوند.

حتما بخوانید   فضاسازی شهر برای بزرگترین عید مسلمین

وجه تراژیک مسئله آن‌جاست که اکثر این قربانیان دختران نوجوان و معصومی هستند که قربانی شهوت مردان داعشی می‌شوند. با وجودی که خانواده در غرب چندان محلی از اعراب ندارد، با اینحال وقتی فیلمسازان غرب سر وقت موضوعی مانند داعش می‌روند تا از قبل آن اسلام را منکوب کنند، خانواده به جدی ترین نهادی مبدل می‌شود که ویرانی آن دلیل ویرانی جهان اروپا است. به عبارت دیگر خانوداه در این کارهای به نهاد مقدس و بنیادینی مبدل می‌شود که شدیدا از جانب داعشیان مورد تهدید قرار گرفته است.

هدف غایی این دسته از فیلمسازان اسلام است نه داعش. عملا آنها برنامه داعش در کارهای سینمایی را محملی می‌دانند برای آنکه ماهیت اسلام را خشن و نابود کننده جلوه بدهند.

در فیلم «جاده‌ای به سوی استانبول» می‌بینیم که دختری فرانسوی تازه مسلمان شده و جریان مسلمان شدنش را نه با صحبت کردن حتی با عبارتی که روی کاغذ نوشته مطرح می‌کند. همین نکته دلیلی است برای آنکه کارگردان فیلم به مخاطب بگوید اسلام اصولا دین گفتگو نیست. آنچه از اسلام به مخاطب القا می‌شود، دینی است که پیروانش را دچار استحاله کرده و از آن‌ها موجوداتی مخرب تولید میکند که فردیت و خانواده‌ فرانسوی ـ دنیا ـ را تهدید می‌کند. چیزی که شخصیت اصلی فیلم را به سوی تباهی می‌کشاند اسلام است نه داعش.

پیشتر به آثاری اشاره شده است که حدودا درونمایه‌ای مشترک و فرمولی ثابت دارند. فردی تصمیم می‌گیرد مسلمان شود و بعد از آن داعش می‌پیوندد و این شروع سقوط و فروپاشی هویتی آن فرد است.

«لیلا میم»

مسئله فیلم «میکه دیونگ» پیرامون افراط گرا شدن زن جوان مسلمانی به اسم لیلا از یک خانواده مراکشی در آمستردام است.

حتما بخوانید   بروزترین جزئیات از متلاشی شدن تیم تروریستی داعش/ شهادت 3 رزمنده قرارگاه نجف سپاه

در این فیلم می‌بینیم که: لیلا راهی سوریه می‌شود تا همراه داعشیان علیه حبهه مقاومت مبارزه کند. با اینحال به مرور لحظه درمی‌یابد جهان مرد سالارانه داعش با زندگی قبلی‌اش فاصله فراوانی دارد.

«جاده‌ای به سوی استانبول»

الودی دختری ۱۸ ساله‌ای است که قصد پیوستن به داعش را دارد. ایشان فیلمی از خودش در محیط مجازی پخش می‌کند و در آن با بهره برداری از عباراتی که روی برگه‌های کاغذ نوشته ماجرای مسلمان شدنش را شرح می‌دهد. الودی که شخصیتی درون‌گرا دارد پیرامون این مثال و برنانه‌های بعدی‌اش نمی‌گوید.

الودی از خانه فرار می‌کند تا به داعش در سوریه اضافه شود. الیزابت مادر الودی پیاده تا فاصله ترکیه و سوریه می‌رود تا ممکن است نشانه‌ای از دخترش بیابد.

«رشید بوشارب» کارگردان فرانسوی – الجزایری این فیلم را در سال ۲۰۱۶ کارگردانی کرده است.

«جاده‌ای به سوی استانبول» که در قسمت پارانومای چهل و چهارمین جشنواره برلین اکران شد، نماینده الجزایر در نودمین دوره جوایز اسکار بود که به لیست نهایی راه پیدا نکرد.

«جیم: سرگذشت جیمز فالی»

«برایان اوکس» این اثر را در سال ۲۰۱۶ کارگردانی کرده است. ایشان در این فیلم جریان زندگی عکاس و روزنامه نگاری به اسم جیم فالی را بنمایش میگذارد که در روز عید پاک و همزمان با اینکه سرگرم تهیه خبری پیرامون جنگ داخلی سوریه است دزدیده می‌شود. چندی بعد ویدئویی پخش می‌شود که در آن سر جیم به طرز بی‌رحمانه‌ای بریده می‌شود.

«بهشت منتظر خواهد ماند»

این فیلم را «مری‌کستی منتین شار» در سال ۲۰۱۷ ساخته است که به زندگی ۲ دختر فرانسوی که جذب داعش می‌شوند پرداخته است.

حتما بخوانید   تحریم‌های آمریکا خللی در ارتقای توان موشکی ایران ایجاد نمی‌کند

در این اثر می‌بینیم که: سونیا و دوستش به سوریه فرار کند. سونیا به وسیله پلیس دستگیر می‌شود. با وجود این سونیا محکوم به حصر خانگی مجازی محکوم و از بهره برداری از تلفن و شبکه جهانی وب منع می‌شود، با اینحال با استناد به چیزهایی که از داعش آموخته مصمم است تا همه خانواده‌اش در بهشت همراه با هم زندگی کنند. ایشان به داعش اضافه و در دوره‌های جهادی قرار می‌گیرد.

این فیلم که در قسمت نبردی چهل و یکیمن دوره جشنواره تورنتو نمایش داده شد در فرانسه و کشورهای دیگر به فروش بالایی دست پیدا کرد.

«حکومت»

«پیتر کازمینسکی» در سال ۲۰۱۷ سریال حکومت را تولید.

سریال حکومت زندگی چهار مرد و زن بریتانیایی را به تصویر کشیده است که به شرایط حال حاضر خود پشت می‌کنند تا به داعش اضافه شوند.

این سریال چهار قسمتی در تابستان سال قبلی روی آنتن رفت. با وجود این نگاه کازمینسکی درمقایسه با مسلمانان کمی تلیطف شده است ولی باید گفت بر طبق سیاست غالب غرب بازهم اسلام را حامی تروریست قلمداد می‌کند.

انتهای پیغام/ ۱۶۱

امیدواریم نوشته “تصویر دروغین داعش در قاب نقره‌ای سینماهای اروپا” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : تیر ۳۰, ۱۳۹۷
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران