جشنواره سی و ششم فیلم فجر نقطه عطفی در تاریخ سینمای دفاع مقدس شد

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “جشنواره سی و ششم فیلم فجر نقطه عطفی در تاریخ سینمای دفاع مقدس شد” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

به نوشته خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، جشنواره سی و ششم فیلم فجر با اهدای سیمرغ‌های مختلف به ایستگاه پایانی خود رسید و پرونده یک‌ساله سینمای ایران بسته شد.

در چنین موقعیتی اعتراضات فراوانی به نوع داوری و شکل اجرای آن به مجریان این دوره از جشنواره فیلم فجر وارد است، با اینحال دوره سی و ششم ثابت کرد که هنرمندان چند گام از مدیران فرهنگی جلوتر هستند. هر قدر مدیران جشنواره سی و پنجم سعی در نادیده گرفتن فیلم‌های ارزشمندی چون «ماجرای نیم‌روز» و «سیانور» داشتند، در این دوره بیننده افزایش چشم‌گیر فیلم‌هایی در عرصه دفاع مقدس و مقاومت بودیم.

در این دوره از جشنواره فیلم‌های «کامیون»، «امپراطور جهنم» و «به وقت شام» در عرصه سینمای مقاومت، فیلم انیمیشن «فیل‌شاه» در عرصه سینمای دینی، فیلم‌های «بمب»، «تنگه ابوقریب»، «سرو پایین آب» و «ماهورا» در عرصه دفاع مقدس و فیلم دیده نشده «لاتاری» در عرصه سینمای سیاسی و دو مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» و «بانو قدس ایران» در عرصه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی اکران شدند‌. در کل ۱۱ فیلم از ۲۶ فیلم جشنواره در عرصه سینمای استراتژیک قرار داشتند.

نکته مهم اینکه این ۱۱ فیلم به جهت مضمون، تکنیک، جریان هیچ تشابهی به هم نداشتند و هر یک از این کارهای بخش‌های ناگفته‌ای از سینمای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت را مورد بررسی قرار داده بودند.

حتما بخوانید   کتاب شهید تورجی‌زاده تکمیل چاپ شد

این امر بخصوص در کارهای سینمای دفاع مقدس که پیوسته از نبود جریان و سوژه شعاری رنج می‌برند، مشهود بود. جشنواره سی و ششم یکی از نقاط عطف تاریخ سینمای دفاع مقدس شمرده می‌شود. کسب ۱۷ سیمرغ یکی از خصوصیت‌های بارز این دوره فیلم فجر است که کمتر تجربه شده بود.

بخصوص اینکه دو سیمرغ بهترین کارگردانی و یک سیمرغ بهترین فیلم از موفقیت‌های این سینمای قدر نادیده از جانب مدیران فرهنگی است.

تاریخ دفاع مقدس از همان روزهای اول پیوسته پایین ترکه‌های بی‌مهری قرار داشت و اگر بسیج مردمی نبود مدیران وقت نمی‌توانستند کاری از قبل ببرند. در بحث فرهنگی نیز مدیران نمایش دادند که نه تنها قدمی در این عرصه برنمی‌دارند حتی سنگ اندازی هم می‌کنند. مدیران فرهنگی  این ادعا را در نادیده گرفتن فیلم «لاتاری» اثبات کردند.

سینمای دفاع مقدس نیازمند بسیج مردمی و هنرمندان است. خدمات رسانی مردم از کارهای ارزشی این دوره از جشنواره فجر راه را برای هنرمندان دیگر به این عرصه باز خواهند کرد. پیش‌بینی‌ها نشان از این دارد که بخش زیادی از گردش مالی در سینمای ایران در دست به فیلم‌های دفاع مقدس خواهد بود.

سال سی و هفتم سینمای ایران سال امیدوار کننده‌ای برای گسترش تولیدات دفاع مقدسی است. اگر مدیران فرهنگی به جای دفاع از «به وقت شام» جانب کارهای مستهجن و سخیفی چون «عرق سرد» را نگیرند.

انتهای پیغام/ ۱۶۱

امیدواریم نوشته “جشنواره سی و ششم فیلم فجر نقطه عطفی در تاریخ سینمای دفاع مقدس شد” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : بهمن ۲۳, ۱۳۹۶
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران