داوری مساله‌دار و دیده نشدن حیرت‌انگیز «لاتاری»

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “داوری مساله‌دار و دیده نشدن حیرت‌انگیز «لاتاری»” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

به نوشته خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره سی و ششم فیلم فجر مطرح و باز هم هیات داوران باعث حیرت اهالی رسانه شدند.

اگر در دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر شک داشتیم که این جشنواره عرصه سیاست‌بازی عده‌ای است، اکنون مسلم شده که همه ارکان فرهنگ ملعبه دست مدیرانی است که تاب و تحمل انتقادات عده ای فیلم‌سازان را ندارند.

بررسی نامزدهای مطرح شده از جانب هیات داوران جلوی صحنه (به عبارت بهتر داوران اصلی که ناپیدا هستند) نشان می‌دهد که نوع داوری با کینه توزی و غرض‌ورزی همره است. این نتایج از فرط باورنکردنی بودن مضحک است.

اثر «هایلایت» اگر به اشتراک نامزدها نیست به دلیل این است که این آش به قدری شور بود که مدیران فرهنگی به این نتیجه رسیدند حضور «هایلایت» به اشتراک نامزدها عرض خود بردن است. طبعا نشان دادن یک زن شوهردار و یک مرد متاهل روی کاناپه کنار هم به قصد انتقام (داشتن رابطه نامشروع) نمی‌تواند از چشم تیزبین مردم بدون جواب باشد.

با وجود این که این رابطه شکل نگرفت با اینحال تا همین جا نوعی پیشرفت برای اپوزیسیون‌های وطنی است تا در فیلم‌های بعدی جبران کنند.

با اینحال فیلم «عرق سرد» که در حقیقت به خاطر بی‌شرمی‌های بی‌حد و حصرش، عرق سردی بر پیشانی می‌نشاند با تعجب در هفت رشته تدوین، ۲ بازیگر مکمل زن، بازیگر اول زن، بازیگر اول مرد، موسیقی و تصویر برداری نامزد دریافت جایزه شد.

حتما بخوانید   خوانشگران متون «صحنه‌ای» و «خیابانی و محیطی» جشنواره تئاتر مقاومت معرفی شدند

«عرق سرد» اثری است که با بی‌شرمی تمام هم‌خانگی ۲ زن را ترویج می‌کند که یکی از آنها متاهل است و عملا همجنس‌گرایی را بدون هیاهو، تبلیغ می‌کند. با این وجود کارگردان با زیرکی تمام این مساله را میان لایه‌های زیرین دعوای یکی از زنان فیلم با همسرش، پنهان می‌کند.

زن اصلی «عرق سرد» از وظایف اصلی همسری خود شانه خالی کرده و حدود یکسال با دختری که با ایشان دوستی مساله‌داری دارد هم‌خانه است. جدای از اینکه این قصه چه موضوعی دارد، در بیان سینمایی شدیدا ضعیف است.

هر چقدر که در «عرق سرد» تلاش مرد ایرانی برای حفظ خانواده‌اش مذموم نمایش داده شده است، (توجه داشته باشید که این مرد مذموم مذهبی هم هست!) تلاش مرد لاتاری برای دفاع از ناموسش عصیان‌گری تلقی شده و بدین جهت در صف نامزدها قرار نگرفته است.

به اشتراک طراحان لباس اثری از فیلم‌های شاخصی چون «به وقت شام»، «لاتاری»، «امپراطور جهنم» قابل مشاهده نیست. فیلم آخر به دلیل سنگینی کار طراح لباس در یک برنامه سنگین تعجب آورتر است و در طرف دیگر فیلم خنثایی چون «خجالت نکش» از لحاظ هیات داوران لایق دریافت جایزه شده است.

به اشتراک نامزدهای دیزاین صحنه با وجود این اسم‌های مهمی چون «لاتاری» قابل مشاهده نیست با اینحال در این رشته نوعی میانه‌روی در آراء هیات داوران قابل مشاهده است. به اشتراک نامزدهای چهره‌پردازی نیز با آراء کم و بیش منصفانه‌ای روبه‌رو هستیم.

به اشتراک نامزدهای نقش مکمل مرد اسم‌هایی چون «هادی حجازی‌فر» را که در ۲ فیلم «لاتاری» و «دارکوب» بازی قدرتمندانه‌ای داشت، غایب است و در طرف دیگر بازی معمولی و کوتاه، «جمشید هاشم‌پور» و «مسعود کرامتی» لایق دریافت جایزه شد. با استناد به این شرایط اگر این دو بازیگر در فیلم‌های «لاتاری» و «امپراطوری جهنم» یا «به وقت شام» حضور داشتند، مطمئنا دیده نمی‌شدند.

حتما بخوانید   فضاسازی شهر برای بزرگترین عید مسلمین

حیرت‌انگیزترین بخش داوری را در نبود اسم «ساعد سهیلی» بیننده هستیم. سهیلی ۲ بازی توانمند در «لاتاری» و «اتاق تاریک» از خود به نمایش گذاشت که در کمال تاسف به جرم بازی در فیلم مهدویان دیده نشد و در طرف دیگر «رضا عطاران» برای بازی در فیلم «مصادره» و تکرار نقش خود در «نهنگ عنبر» نامزد دریافت سیمرغ نقش اول مرد شد‌.

به اشتراک نامزدهای بهترین فیلم‌نامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اثر ضعیف «کامیون» قابل مشاهده است که نشان از انتخاب‌های مساله‌دار هیات داوران دارد و اینکه به توجه به کامیون به اشتراک نامزدهای بهترین فیلم‌نامه، چرا «به وقت شام» دیده نشد.

با وجود این «ابراهیم حاتمی‌کیا» در مکان فیلم‌نامه‌نویس در تازه ترین اثر خود به توانمندی کارهای قبلی خود نیست با اینحال این اثر در مقایسه با «کامیون» اثر کامل‌تری است. اگر به اشتراک نامزدهای فیلم‌نامه پرتوی حضور دارد، نبود اسم حاتمی‌کیا یک پرسش بزرگ بوجود آورده است که مسلما هیات داوران پاسخی برای آن نخواهند داشت؛ به علاوه از طرف دیگر ادعای فوق در باب نامزدهای بهترین فیلم و کارگردانی نیز مطرح است.

در کمال تاسف «لاتاری» به دلیل نقد سیاست خارجی نه تنها دیده نشد که هنرنمایی عوامل این فیلم به باعث هم کاری‌شان با مهدویان در کارهای دیگر جشنواره نیز نادیده گرفته شد. به جز نادیده‌گرفتن بازی خوب سهیلی در «اتاق تاریک»، بازی حجازی‌فر در «دارکوب»، بازی «جواد عزتی» در «تنگه ابوقریب» نیز به چشم هیات داوران نیامدند. چرا که عزتی هم مانند حجازی‌فر و سهیلی در«لاتاری» حضور چشم گیری داشت و چه گناهی بالاتر از این که در فیلمی صریح و انتقادی حضور داشته است.

حتما بخوانید   «به وقت شام» در فاصله فروش ۱۰ میلیاردی قرار گرفت

این مساله جز غرض ورزی چه معنای دیگری خواهد داشت؟

در چنین موقعیتی تعدد فیلم‌های دفاع مقدسی با کیفیت بالا نتوانست بهانه‌ای برای دیده نشدن به هیات داورانی بدهد که بنا بر شواهد صاحب رای مستقل نبودند. حضور چشم‌گیر «تنگه ابو قریب» در ۱۱ رشته ممکن است بتواند کمی از اشتباهات فاحش داوری را جبران کند.

انتهای پیغام/ ۱۶۱

امیدواریم نوشته “داوری مساله‌دار و دیده نشدن حیرت‌انگیز «لاتاری»” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : بهمن ۲۲, ۱۳۹۶
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران