رمان‌های دفاع مقدس در حد انتظار مقام معظم رهبری نیستند/ چشم‌اندازی برای نوشتن رمان از انقلاب نیست

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “رمان‌های دفاع مقدس در حد انتظار مقام معظم رهبری نیستند/ چشم‌اندازی برای نوشتن رمان از انقلاب نیست” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

«حجت‌الاسلام سعید فخرزاده» مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی عرصه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه کاری که در حوره ادبیات دفاع مقدس شکل گرفته است در هیچ رشته‌ هنری صورت نگرفته است، اظهار داشت: ما هم اینک در شاخه خاطره‌نویسی و جریان نزدیک به ۱۰ هزار جلد کتاب به چاپ رسانده‌ایم.

وی گفت: چاپ ۱۰ هزار جلد کتاب در عرصه خاطرات دفاع مقدس، نتیجه ۴۰ سال فعالیت است. بیشترین سرعت کار در این باره مرتبط به سال‌های بعد از دفاع مقدس است. نیاز و تشنگی بعد از دفاع مقدس بیشتر از لحظه دفاع مقدس بوجود آمد و احساس می‌شد باید محیط جبهه و جنگ را به نسل امروز منتقل کنیم چون یک محیط دلنشین و جذابی بود که علی‌رغم تهدیداتی که در جبهه برای همه رزمنده‌ها بود با اینحال جذابیت‌های دیگری نیز وجود داشت.

مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی عرصه هنری اضافه کرد: بعد از اتمام دفاع مقدس محیط جامعه درمقایسه با محیط جبهه عقب‌تر بود. احساس شد باید الگو و خلوص دفاع مقدس را به جامعه بدهیم. بخاطر همین نگاه رزمندگان برای بیان خاطراتشان و فرماندهان که احساس نیاز می‌کردند باید فرهنگ شهادت طلبی را به نسل امروز منتقل کنند، بیشتر شد.

فخرزاده ادامه داد: حدوداً همه کشورهای منطقه به نحوی درگیر مسئله جنگ بین ایران و عراق بودند. از این جهت توجه به مسئله جنگ بیشتر احساس می‌شد. تقاضای مردم دلیل شد بحث تولید سرعت بیابد و ما امروز بیش از دوران دفاع مقدس تشنگی احساس می‌کنیم و تلاش برای انتشار کار می باشد.

وی خاطر نشان کرد: مطمئناً برای تولید کار قوی و پُرمحتوا نیاز به تعمق، تحقیق و مطالعه بیشتری است. حداقل روش تولید یک کتاب این است که خاطرات یک فرد را ضبط، پیاده سازی، ادیت و سپس پخش کنیم که این ابتدایی‌ترین نحوه کار است. کار‌هایی که دراین عرصه جنبه تحقیقی دارند نیازمند پژوهش و ترکیب شدن داشت که لحظه بیشتری می‌طلبید. کتاب‌هایی وجود دارند که حدود ۷ تا ۸ سال لحظه بُرده اند تا روش تحقیق آن به نتیجا برسد همزمان با اینکه کتاب‌هایی نیز می باشد که طی ۲ تا سه ماه شکل گرفته است.

حتما بخوانید   رشته تخصصی ایثار و شهادت راه‌اندازی می‌شود/ معرفی 2 واحد درسی دفاع مقدس در عرصه علمیه

مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی عرصه هنری گفت: ممکن است به دلیل اینکه مسئولین فرهنگی توجه کمتری به بحث کارهای بنیادی و عمیق دارند به جهت اینکه سرمایه‌گذاری و تحمل ضروری را ندارند کمتر کار مخصوصی در عرصه ادبیات داشته‌ایم. در عرصه رمان ممکن است تعداد کمی کارهای قابل توجه داشته باشیم و در حد انتظار مقام معظم رهبری نیستند. درمقایسه با اتفاقات، حماسه‌ها و عظمت‌هایی که در دفاع مقدس رخ داده است رمان‌های امروز آن قد و قواره را ندارند.

فخرزاده گفت: برای رسیدن به کار بزرگ نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم هستیم. «مصطفی عقاد» کارگردان فیلم الرساله (محمد رسول الله (ص)) وقتی می‌خواهد چنین اثری تولید کند به هالیوود می‌رود و بهترین موسیقی‌دان، هنرپیشه‌ها و هنرمندان را انتخاب می‌کند و با هر هزینه‌ای آن‌ها را به کار می‌گیرد و بالاخره یک کار خوب تولید می‌شود که با دیدن این اثر هیچ‌گاه تماشاگر خسته نمی‌شود. فیلم ماندنی، هزینه سنگین می‌طلبد.

وی عنوان کرد: ما برای دفاع از کشورمان نیازمند ابزارهای بودیم. یک تانک با هزینه پنج میلیون دلار تهیه می‌شد، این تانک با قابلیت ها دشمن از بین می‌رفت با اینحال نمایش دهنده قدرت دفاعی ما بود و اگر آن را نداشتیم تعداد فراوانی از بچه‌های رزمنده آسیب می‌دیدند و مطمئناً آن تانک کمک ما بود. ما ناچار بودیم از این ابزارهای سود ببریم و آن طوری که مسئولین ما فکر می‌کردند ابزارهای نظامی برای دفاع از کشور تهیه می‌کردند که لازمه دفاع بود و فهم لزوم را درک کرده بودند با اینحال امروز این فهم برای مسئله فرهنگ نیست.

حتما بخوانید   پوستر سوگواره نمایشی «رکعت به رکعت عاشقی» معرفی شد

این پژوهشگر تاریخ گفت: اینکه باید هزینه و سرمایه‌گذاری شود و گروه‌های بزرگی برای تحقیق بوجود آید، چنین فهمی نیست. اگر می‌خواهیم کار ادبی قوی تولید کنیم، مطمئناً باید بررسی ها وسیعی انجام دهیم. حتی رمان نویس‌هایی که می‌خواهند با استناد به خلاقیت‌های ذهنی قصه‌ای را دیزاین کنند، جزئیات و معلومات را از بیرون جمع‌آوری می‌کنند، اگر اینطور نباشد قصه با استناد به حقیقت نگارش نمی‌شود و بر دل مخاطب نمی‌نشیند.

مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی گفت: عده ای مواقع برای دیزاین فرهنگ یک قبیله در نگارش رمان ضروری است نویسنده در آن قبیله سال‌ها زندگی کند تا بتواند آن فرهنگ را به خوبی دیزاین کند. مگر می‌شود وقتی می‌خواهیم از دفاع مقدس رمان بنویسیم، نویسنده ما با این مسئله آشنا نباشد. نویسنده باید با رزمنده‌ها، مشکلات، ابزارهای، قدرت نظامی دشمن، قدرت نظامی خودمان و همه مسائل مرتبط آشنا باشد تا بتواند یک قصه ساده را در جبهه به تصویر بکشد. لازمه این مسائل معلومات است که برنامه ریزی خوبی در این باره نیست.

فخرزاده گفت: ما پیش بینی میکنیم نویسنده با کمترین قابلیت ها کار کند و بگوییم به ما ربطی ندارد شما تنها بنویسند. دید فرهنگی، هنری و ادبی در مدیران ما نیست. مدیران ما تحمل زمانی بیشتر از ۲ سال و یا هزینه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای تولید یک اثر ادبی را ندارند. اگر بگویید برای یک قصه ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری ضروری است تعجب می‌کنند در صورتی که به نظر من این رقم کم است و باید چندین برابر هزینه تحقیق انجام داد تا رمان نویس بتواند کار تولید کند.

وی با بیان اینکه هر اندازه‌ که مدیران ما سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند کار ادبی ساخته شده است، اظهار داشت: امروز چشم‌اندازی برای نوشتن رمانی خوب پیرامون انقلاب نیست با اینحال امیدواریم کارهایی که در دست تهیه است در سطح انقلاب اسلامی تولید شود. مدیران فرهنگی که یا از قبیله مهندسین و یا نظامیان هستند مقداری در کلاس‌های فرهنگی حضور بیابند تا بیشتر با مسئله فرهنگ آشنا شوند و از مقام معظم رهبری نگاه به مسئله فرهنگ را بیاموزند. کسی می‌تواند پیرامون رمان صحبت کند که حداقل ۱۰۰ عنوان رمان مطالعه کرده باشد. رقمی که رهبر انقلاب چندین برابر آن را مطالعه کرده‌اند.

حتما بخوانید   شهدا افسران حریق به اختیار نظام و انقلاب از قبلی تا به این لحظه

این پژوهشگر تاریخ گفت: اگر مدیران فرهنگی چنین مطالعاتی داشته باشند نوع نگاهشان به مسئله تولید رمان و جریان عوض خواهد شد و درک بیشتری پیدا خواهند کرد. مدیران فرهنگی می بایست از گروه‌های مشاوره برخوردار شوند و اتاق فکر تشکیل دهند تا این اتاق فکرها قادر باشند در مسئله فرهنگ قدم موثری بردارند.

انتهای پیغام/ ۱۲۱

امیدواریم نوشته “رمان‌های دفاع مقدس در حد انتظار مقام معظم رهبری نیستند/ چشم‌اندازی برای نوشتن رمان از انقلاب نیست” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : آبان ۲۱, ۱۳۹۶
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران