رهبری که به نت‌های حماسه در سینمای دفاع مقدس انتظام بخشید

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “رهبری که به نت‌های حماسه در سینمای دفاع مقدس انتظام بخشید” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس،
در تاریخ سینمای ایران به ندرت به وقوع پیوسته است که یک اسم بیش از اسم بازیگر یا
نهایتا کارگردان برای مخاطب حساسیت ایجاد کند، تا پی گیر اخبار آن فیلم شود. بخصوص
در باب موسیقی فیلم که چندان ـ حتی برای متخصیصن فن ـ مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.
بسیار پیش آمده که کارگردان بدون توجه به ارزش موسیقی فیلم، یا سر وقت
موسیقی انتخابی رفته که اغلب هم کپی رایت آن رعایت نمی‌شود، یا تولید موسیقی را به
افرادی سپرده‌اند که درکی از فیلم و موسیقی فیلم ندارند.

هر چقدر کارگردان لزوم موسیقی
فیلم را بهتر درک کند تاثیر آهنگساز بر فیلم بیشتر خواهد شد. به علاوه از طرف دیگر اگر آهنگساز
سواد تصویری بیشتری داشته باشد نتی که ایشان برای فیلم خواهد نوشت بر محیط فیلم تاثیر
فراوانی خواهد داشت و «مجید انتظامی» در دسته این آهنگسازان است.

همراهی نت
و نگاتیو

مجید انتظامی
از دوره تحصیلات ابتدایی شروع به فراگیری موسیقی کرد و یک سال بعد از گرفتن دیپلم
هنرستان وارد ارکستر سمفونیک شد و پایین نظر «آنتوان کاتلوسی» ابوا آموخت. ایشان سلفژ و
تئوری و هارمونی را نزد «ثمین باغچه‌بان» و «مصطفی کمال‌پورتراب» آموزش دید و
اولین نت موسیقی را به کمک پورتراب نوشت.

ایشان سپس برای
معالجه بیماری کلیه و ادامه تحصیل به آلمان سفر می‌کند و در آنجا به دانشگاه می‌رود
و از کنسرواتوار برلین فارغ‌التحصیل می‌شود. انتظامی در آلمان نزد اساتیدی چون
«کارل اشتاین» تحصیل موسیقی را ادامه می‌دهد و با ارکسترهای فراوانی از قبیل ارکستر
سمفونیک برلین و ارکستر فیلارمونیک آلمان هم کاری می‌کند. سال ۱۳۵۳

بعد از بازگشت
به ایران در ارکستر سمفونیک تهران
استخدام شده و تدریس در دانشگاه تهران
و هنرستان
محشر موسیقی
را
از همین سال شروع می‌کند و قطعاتی را نیز برای کانون پرورشی فکری کودکان و
نوجوانان
تولید میکند.

حتما بخوانید   تولید هر قطعه موسیقی یک واقعه بزرگ در زندگی من است

اولین تجربه
موسیقی تصویری اش با تولید موسیقی فیلم کوتاه «زال و سیمرغ» در سال ۱۳۵۶ بود و با
تولید موسیقی فیلم «سفر سنگ» بطور حرفه‌ای کار تولید موسیقی فیلم را شروع کرد. وی
تا اینجای کار بیش از ۸۰ موسیقی فیلم نوشته است و از پرکارترین آهنگسازان سینمای ایران به
شمار می‌آید. از کارهای دیگرش حدود ۱۰
موسیقی صحنه‌ای می‌باشد که در اجرای برخی از آنها به
عنوان نوازنده حضور داشته است.

انتظامی بخت
آن را داشت تا زیرز سایه پدری چون «عزت‌الله انتظامی» افزایش کند و در عین حال خود تنها
پایین این سایه قرار نگیرد. می‌توان گفت بخش عمده سواد سینمایی مجید انتظامی مرهون
حضور پدر ایشان در سینما باشد. بازهم که عزت‌الله انتظامی در بازیگری مولف است مجید انتظامی
در موسیقی فیلم نیز آهنگسازی مولف است.

 

حضور ایشان در
فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی بخش مهمی از موفقیت فیلم را تضمین کرده است. تسلط
انتظامی بر زبان موسیقایی فیلم چنان چشمگیر است که خود به اثری مستقل از فیلم مبدل
و در عین حال با آن عجین می‌شود. چنان که تصور حذف قطعات موسیقی از فیلم ممکن
نیست.

برای نمونه
کارهای درخشانی مانند «آژانس شیشه‌ای»، «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف»، «تنهاترین
سردار»، «دوئل»، «روز واقعه»، «بازمانده» بدون موسیقی ماندگار آن امکان مانایی
کمتری داشتند. بخش مهم ماندگار موسیقی این کارهای سادگی آن است تا در فکر مخاطب رسوب
کند و ماندگار شود.

انتظامی خود
پیرامون موسیقی فیلم «از کرخه تا راین» گفته است: من به نحوی از موسیقی فکر می‌کردم
که به ساده‌ترین شکل ممکن قابل اجرا باشد، مردم عادی قادر اند این موسیقی را با سوت زدن اجرا کنند.

رهبری نت‌های حماسه در سینمای دفاع مقدس 

در باب عده ای
از کارهای حاتمی‌کیا که انتظامی تولید موسیقی آن را بر عهده داشته گفته شده که ضعف
این فیلم‌ها این است که فیلم پایین سایه موسیقی قرار گرفته است. با اسم مثال «آژانس
شیشه‌ای» بدون موسیقی آن اثر قابل اعتنایی نیست. این ادعا در باب کارهای مشترک
حاتمی‌کیا و انتظامی مطرح شده است.

با این وجود تا حدی
می‌توان این نظر را پذیرفت نه تا جایی که بگوییم کارهای حاتمی‌کیا فارغ از حضور
انتظامی قابل اعتنا نیستند. در تمامی کارهای حاتمی‌کیا موسیقی فیلم قابل شنیدن است.
این مساله نشان از درک موسیقایی حاتمی‌کیا دارد. وجه به خاطر ماندنی اغلب فیلم‌های
حاتمی‌کیا موسیقی آن است. با اسم بردن فیلم‌های ایشان ملودی موسیقی آن‌ها را نیز
در فکر تداعی می‌شود. سریال «خاک سرخ» با آهنگسازی «محمدرضا علیقلی» بیننده مثالی
برای این مدعاست. حال آنکه انتظامی و علیقلی هر دو از آهنگسازان صاحب سبک هستند و
کارهای متعددی ایجاد کرده‌اند با اینحال نقطه اوج کار آنها را همراه با حاتمی‌کیا می‌بینیم.

رهبری نت‌های حماسه در سینمای دفاع مقدس 

این مهم نشان
از تعامل آهنگساز و کارگردان است تا نشان دهد آنچه که باید ایجاد شود می‌بایست توجه به عنصر شنوایی در
کنار عنصر بینایی برای درک فیلم ارزش بالایی دهد. موسیقی فیلم در
کنار تصویر فیلم، رسیدن به هدف نهایی کارگردان را سهل‌تر می‌کند. انتظامی با
هوشمندی تمام به این مهم رسیده است که اگر موسیقی شنیده نشود یا راه خود را برود
بالاخره نه موسیقی مانا خواهد بود نه فیلم. حال آنکه اگر موسیقی در جهت فیلم پیش
برود و تماشاگر آن را بشنود هم فیلم عمق بیشتری خواهد داشت و هم موسیقی در فکر مخاطب
می‌نشیند.

حضور ارزشمند
انتظامی در سینمای دفاع مقدس چنان است که باید بخشی از توفیق این گونه سینمایی را
مرهون کارهای وی دانست. قطعاتی که انتظامی برای فیلم‌های دفاع مقدسی ساخته است کمک
بسیاری به دیده شدن این کارهای کرده است. به علاوه از طرف دیگر حضور ایشان در سریال‌های دینی «تنهاترین
سردار» و «مردان آنجلس» این خصیصه را دارا هستند که موسیقی فیلم دینی حاوی ظرایفی
است که باید درک شوند و انتظامی به درک این ظرایف رسیده است.

افتخارات

دریافت لوح زرین بهترین موسیقی متن
برای فیلم «ترن» از ششمین جشنواره فیلم فجر

حتما بخوانید   برخی‌ها فراموش کرده‌اند که خرمشهری هم وجود داشته است

دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «بایسکل ران»‌
از هفتمین جشنواره فیلم فجر

دریافت دیپلم
افتخار بهترین موسیقی متن برای فیلم «راز خنجر» از یازدهمین جشنواره فیلم فجر

دریافت دیپلم افتخار
بهترین موسیقی متن برای فیلم «از کرخه تا راین» از یازدهمین جشنواره فیلم فجر

دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «روز
واقعه» از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر

دریافت سیمرغ بلورین
بهترین موسیقی متن برای فیلم «آژانس شیشه‌ای» از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر

دریافت سیمرغ
بلورین
بهترین دستاورد هنری برای فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» از بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر

دریافت تندیس زرین
بهترین موسیقی متن برای فیلم «نورا» از ششمین جشن خانه سینما

دریافت تندیس زرین بهترین
موسیقی متن برای فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» از هفتمین جشن خانه سینما

به علاوه از طرف دیگر برای فیلم «دوئل»،
«انتقاد»«نون و گلدون»، «راه افتخار» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن
فیلم شد و در جشن خانه سینما نامزد دریافت تندیس زرین بهترین موسیقی متن برای فیلم‌های
«دوئل»، «عروس افغان»، «من ترانه ۱۵ سال دارم» شد.

انتهای پیغام/ ۱۶۱

امیدواریم نوشته “رهبری که به نت‌های حماسه در سینمای دفاع مقدس انتظام بخشید” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : مرداد ۲۳, ۱۳۹۶
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران