«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم

در باب دفاع و امنیت نوشته ای داریم با عنوان “«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

گروه دفاعی ایمنی دفاع پرس: نمایش «اقتدار دریایی» و گسترش «عمق دفاعی» در دریا که خط مقدم دفاع از کشور
است، نیازمند ابزارهای و امکاناتی است که قبل از انقلاب اسلامی در این عرصه نیازمند
حضور مستشاران خارجی در کشور بودیم با اینحال با پیروزی انقلاب اسلامی کارشناسان داخلی،
صنعتگران و دانشگاهیان، با سود‌گیری از دانش بومی، پیمودن مسیری را شروع کردند که
در ۲ دهه قبلی، ثمرات و برکات آن را در عرصه دفاع دریایی و صنعت دریایی بیننده
بودیم.


سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با تولید شناورهای مختلف و دیگر ابزارهای مورد
نیاز نیروهای دریایی سپاه و ارتش، جای پای این دو نیرو را در خلیج فارس، دریای
خزر، دریای عمان و آب‌های آزاد محکم کرده است و این نیروها با تکیه بر ایمان و
معنویت و با سود‌گیری از ابزارهای تولید داخل، تکاوران دریایی متجاوز آمریکایی را
به زانو درآوردند و پرچم جمهوری اسلامی ایران را در کانال سوئز و در جوار سرزمین‌های
اشغالی برافراشتند.



برای واکاوی موفقیت‌ها و دستاوردهای سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و
خدمات رسانی نیروهای مسلح با مدیرکل این سازمان یعنی امیر دریادار امیر رستگاری به گفت‌وگو
پرداختیم.

 

از آنجایی که امروز سه‌شنبه ناوموشک‌انداز «سپر» در منطقه چهارم دریایی امام
رضا (ع) نداجا به ناوگان نیروی دریایی ارتش در دریایی خزر اضافه می‌شود، شروع گفت‌وگو
را به پرسشی اختصاص دادیم که پیرامون این ناو از امیر رستگاری پرسیده شده بود.
پیشتر متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید.­

دفاع پرس: امیر در خصوص خصوصیت‌ها و توانایی‌های ناو موشک‌انداز «سپر» و
اقداماتی که جهت تولید آن انجام شده است، بفرمایید.

امیر رستگاری: ناو موشک‌انداز سپر از کلاس سینا است و در دریای خزر به ناوگان
نداجا اضافه می‌شود. این ناو جهشی درمقایسه با کلاس‌های قدیمی ناوهای موشک‌انداز است
چرا که به موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌ایم که در شکل خصوصیت‌های این ناو موشک‌انداز
معرفی شده است.

این ناو حاوی سرعت بالاست و توانایی کشف، شناسایی و درگیری اهداف سطحی و
اثرسطحی دشمن را دارد و می‌تواند چهل هدف سطحی و اثرسطحی را در مانیتور خود داشته
باشد. به علاوه از طرف دیگر می‌تواند همزمان با چهار شناور سطحی درگیر و آنان را مورد هدف و
اصابت قرار بدهد. به علاوه از طرف دیگر این ناو حاوی سامانه مخابراتی امن و یکپارچه است. فایر
کنترل این سامانه نیز بطور کلیً ایرانی می‌باشد و توانایی جلوگیری از جنگ‌های
الکترونیکی را دارد. به علاوه از طرف دیگر حاوی موشک
سطح به سطح و توپ ایرانی با آهنگ نواخت بالاست.

این ناو موشک‌انداز در شرایط تحریم ساخته شد و ما در دوران تحریم توانمندی خود
را نشان دادیم و به نظر بنده اگر تحریم نمی‌شدیم، نمی‌توانستیم به این حد از
توانمندی و خودکفایی در دیزاین و تولید ابزارهای دفاعی برسیم.

این ناو موشک‌انداز با قابلیت‌ها و تکنولوژی‌های به روز و تماماً ایرانی با استناد به
نیاز منطقه چهارم دریایی امام رضا (ع) به وسیله سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع دیزاین
و ساخته شده است.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 

گسترش قدرت دفاعی ناوگان شمال با الحاق «سپر»

 

در این برنامه بیش از ۶۵ سامانه مکانیکی، تاسیساتی، تحرک و رانش، برق و
الکترونیک، ناوبری، مخابرات، جنگال، هدایت حریق و سلاح با صرف یک میلیون و چهارصد
هزار نفر ساعت کار و انجام بیش از ۱۰ هزار فعالیت اجرایی و سود‌گیری از شبکه
توانمند داخلی تشکیل شده از ۴۰۰ مرکز صنعتی، پژوهشی، دانشگاهی با هم کاری سازمان‌ها و
صنایع عظیم وزارت دفاع و خدمات رسانی نیروهای مسلح انجام شده است.

در سال جاری تست‌های کنار اسکله (HAT) و در دریا (SAT) با موفقیت به
انتهای رسیده است. و با استناد به برنامه‌ریزی صورت گرفته شده، تعداد ۹۵ عنوان تست،
بالغ بر هزار آیتم کنترلی برای سامانه‌های مختلف این ناو انجام و به علاوه از طرف دیگر ۷۷ دوره
آموزشی بالغ بر ۱۵ هزار نفر ساعت آموزش تئوری و عملی در تخصص‌های مربوطه در ۳ سطح
سازمانی، میانی و کارخانه‌ای برای کارکنان این ناو برگزار شده است.

از خصوصیت‌های بارز این ناو در مقایسه با دیگر شناورهای هم‌کلاس که در جاهای
شمال و جنوب کشور در حال انجام ماموریت می‌باشند، می‌توان به تکمیل و بومی‌سازی
بیش از ۸۰ درصد ابزارهای و ماشین آلات اصلی اشاره نمود.

از مهمترین دستاوردهای اجرای این برنامه هم می‌توان به گسترش قدرت دفاعی و
بازدارندگی ناوگان شمال کشور، ورود به عرصه دیزاین، تولید و علی الخصوص تکمیل
انواع ناوهای موشک‌انداز، تکمیل زنجیره آموزشی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری
اسلامی ایران جهت طی دوره‌های کارورزی دانشجویان و درجه‌داران در دانشگاه و مراکز
آموزش‌های تخصصی دریایی در دریای خزر اشاره نمود.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
ایجاد فرضیه تا تولید تولیدات دفاعی، تماماً ایرانی است

دفاع پرس: نهضت خودکفایی در صنایع دفاعی و تولید ابزارهای در این عرصه از چه
زمانی در کشور ما شروع شد؟

امیر رستگاری: نهضت قطعه‌سازی از دوران دفاع مقدس شروع شد. دشمن به سوی ایران
اسلامی هجوم آورد و ارتش نیز تمامی تجهیزاتش غربی بود و غربی‌ها نیز به صدام قول
داده بودند که تو به ایران حمله کن و ما از تو خدمات رسانی می‌کنیم و یکی از خدمات رسانی‌هایشان
نیز این بود که مسیر خدمات رسانی قطعات یدکی ابزارهای نظامی ایران را مسدود کردند.

در دوران دفاع مقدس و به ویژه در نیروی دریایی و نیروی هوایی با سخت کمبود
قطعه مواجه شدیم. آن وقت حضرت آیت الله خامنه‌ای نماینده امام خمینی (ره) در ارتش
بودند، لذا ایشان در همان لحظه تاکید داشتند که به سوی تولید قطعات برویم و از همان
لحظه نیز مسئله جهادهای خودکفایی در نیروها مطرح شد، مبنی بر اینکه نیازهای داخلی
خودمان را باید خودمان بسازیم و به دانش داخلی تکیه کنیم و این نگاه موهبتی برای
کشور شد؛ نهضت قطعه‌سازی از سال در ابتدا جنگ تحمیلی در نیروها و به طرز ویژه در
نیروهای ابزارهای محور شروع شد.

این نهضت نیز از بدنه گلوله خمپاره شروع شد که بسیاری از کارخانجات و صنعتگران
برای تولید آن وارد رفتار شدند. و پیشتر کارشناسان صنعت دفاعی به تولید قطعات پیچیده
و ابزارهای مهم پرداختند و امروز به نقطه ای رسیده‌ایم که ایران اسلامی بر عرشه اقتدار
ایستاده است؛ و از ایجاد فرضیه تا تولید کالا بنا شده بر دانش، صنعت و تکنولوژی ایرانی
است.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
خودکفایی در تولید کابل‌های پایین دریا

دفاع پرس: در سازمان صنایع دریایی سیاست‌گذاری‌ها به چه صورتی است و آیا این
سازمان تنها در عرصه نظامی فعالیت دارد؟

امیر رستگاری: ماموریت اصلی این سازمان خدمات رسانی و تامین نیازهای نیروهای
مقتدر دریایی جمهوری اسلامی ایران است که در ۴ عرصه شناورهای تندرو، سطحی، زیرسطحی
و اثرسطحی دنبال می‌شود.

شناور یک شهر متحرک است و آن چیزی که مردم در یک شهر نیاز دارند باید در یک
شناور تعبیه شده باشد، چرا که این شناور ماه‌ها باید بر روی آب باشد. این نیازها
شامل مسائل زیستی (انبار غذا، سردخانه و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی)،
فیزیولوژیکی، نیروگاهی (خطوط انتقال برق، پست‌های کاهنده برق، خطوط توزیع و تقسیم
برق، مخازن آب، آب شیرین‌کن و خطوط انتقال آب)، ارتباطی (بی‌سیم و باسیم)، رانشی،
محل پرواز بالگرد، برج کنترل و… است؛ لذا وقتی از شناور سخن می‌گوییم باید توانمندی‌های
صنعتی یک کشور در آن شناور تجلی یابد.

وزارت دفاع با نگاه خلاقیت باز به این معنا که تا اینجای کار از هر زیرساختی که در
این وزارتخانه وجود داشته استفاده شده با اینحال از چهار سال پیش بهره برداری از زیرساخت‌های
دیگر سازمان‌ها و کمپانی‌ها در مسیر پیش روی قرار گرفت؛ به طرز مثال ما در بحث کابل‌های
پایین دریا نیازمند بودیم که در این عرصه تحریم هم بودیم و به ما کابل نمی‌دادند،
لذا در وزارت دفاع زیرساخت آن را ایجاد نکردیم حتی با صنایع کابل‌سازی کشور وارد
مذاکره شدیم و امروز این کابل را با قدرت ۴۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع در داخل
کشور می‌سازیم که تا ۴۰۰ متر به اعماق دریا می‌تواند برود و امکان لوله شدن نیز
ندارد که در صورت پاره شدن آب به داخل آن نفوذ کند و آن را به دیگر ابزار‌ها
بفرستد و ضربه وارد کند.

از اینرو آنچه که نیاز داریم را از صنایع دفاعی و دیگر صنایع موجود در کشور استفاده
می‌کنیم. در آن عرصه‌هایی که دشمن نباید بداند ما چه ابزارهای و توانمندی‌هایی
داریم حتما از صنایع دفاعی استفاده می‌کنیم و این صنایع با عنوان صنایع قرمز
شناخته می‌شوند و در دیگر موارد از صنایع زرد و سبز که همان صنایع موجود در کشور
هستند، استفاده می‌کنیم و این باعث شده است تا در کشور شریک راهبردی پیدا کنیم و
صنایع، کمپانی‌های دانش‌بنیان و مراکز بررسی شریک‌های راهبردی وزارت دفاع هستند و
این به معنای ایجاد اشتغال و تولید ثروت، دانش و تکنولوژی نیز است.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 

تقاضای خرید شناورهای ایرانی از جانب کشورها/ تولید ۱۷۶ شناور غیرنظامی به وسیله وزارت دفاع

امروز بسیاری از سامانه‌های دفاعی کشور ما از نمونه شناورها، سامانه‌های موشکی
(از قبیل موشک‌های ساحل به دریا)، سیستم‌های هدایت حریق و سامانه‌های مخابراتی به وسیله
کشورهای دیگر تهیه می‌شود، چرا که از توانایی‌های بسیار خوبی دارا هستند.
به علاوه از طرف دیگر این سامانه‌ها در دفاع از حرم و جلوگیری از داعش نیز استفاده می‌شوند و
اکنون شناورهای تولید ایران در دریای مدیترانه حضور دارند.

سال قبلی فرمانده نیروی دریایی یکی از کشورها در سازمان صنایع دریایی وزارت
دفاع حضور یافت و به طرز رسمی از تولید تولیدات خوب به وسیله ما تشکر کرد و تولیدات ما
را با یکی از کشورهایی که توانمند است مقایسه کرد و گفت: تولیدات شما برای ما از
نظر راحت بودن در بکارگیری نسبتا خوب است.

سازمان صنایع دریایی غیر از تولیدات نظامی در قسمت‌های غیرنظامی که توانایی
تولید تولیداتی را دارد، نیز ورود می یابد که به طرز مثال می‌توان به تولید
کابل، تابلوهای راه‌انداز و هوشمند و سامانه‌های شبیه به‌ساز که سال قبلی سیمیلاتور
راه‌آهن شهری در مشهد راه‌اندازی شد، اشاره نمود. این را ضروری است بگوییم که وقتی ما
کالایی را می‌سازیم، توانایی تولید شبیه به‌ساز آن را نیز داریم. مذاکرات برای تولید
شبیه به‌ساز راه‌آهن شهری برای شهرهای تهران، اصفهان و تبریز نیز در حال انجام است.

در عرصه تولیدات غیر نظامی این را هم باید عنوان کرد که تا به امروز ۱۷۶ فروند
شناور غیرنظامی در سازمان صنایع دریایی ساخته شده است که برای نهادهای دولتی از قبیل
شیلات و سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی از نمونه کمپانی‌های تفریحی و گردشگری
قابل استفاده و یا در حال استفاده است.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
وزارت دفاع نماد «اقتصاد مقاومتی» است

دفاع پرس: با استناد به اینکه «اقتصاد مقاومتی» یکی از دستور کارهای وزارت دفاع
و سازمان‌های تابعه این وزارتخانه است، تولیدات این سازمان تا چه میزان به
بازارهای بین المللی راه یافته‌اند و آورده اقتصادی داشته‌اند؟

امیر رستگاری: تا به امروز تولیدات دریایی خودمان را به ۲ کشور ارسال کرده‌ایم.
در طول چند روز قبلی نیز با یک کشور دیگر قراردادی جهت فروش تولیدات دریایی کشورمان
به امضا رسید که برنامه ریزی شده است شناورهایی را طی شش ماه آتی برای آن کشور تولید و
ارسال کنیم.

امروز سازمان صنایع دریایی به بلوغ رسیده است و وزارت دفاع و خدمات رسانی نیروهای
مسلح نماد «اقتصاد مقاومتی» است؛ چرا که تمامی سیاست‌گذاری‌ها، هدف‌گذاری‌ها،
راهبردها، برنامه‌ریزی‌ها و اعمال متکی بر تولید داخلی و بومی است. امروز در
وزارت دفاع، کالایی را نمی‌بینید که از خارج وارد کرده باشیم و به نیروهای مسلح
خودمان داده باشیم. افتخار وزارت دفاع این است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در
این مسیر حرکت کرد و بعد از دفاع مقدس به توانمندی دیزاین و تولید دست یافت. در لحظه
جنگ، مهندسی معکوس می‌کردیم، یعنی ابزارهای خارجی را می‌آوردیم و با آن شیوه آن
کالا را خودمان تولید می‌کردیم با اینحال امروز به مدد وجود نخبگان و محققان ایرانی
که باید به آنان افتخار کرد، وزارت دفاع حاوی ذخیره غنی برای دیزاین و تولید است و
بسیاری از سامانه‌هایی که امروز نیروهای مسلح ما و مدافعان حرم از آن استفاده می‌کنند،
به وسیله کارشناسان داخلی وزارت دفاع دیزاین و ساخته شده است.

آمریکایی‌ها توانمندی‌های دریایی ما را باور نمی‌کردند

دفاع پرس: آیا سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در کنفرانس‌هایی که در کشورهای
مختلف جهان برگزار می‌شود، کمپانی می‌کند و تولیدات خود را به نمایش دیگر کشورها و
کمپانی‌های جهان می‌گذارد؟

امیر رستگاری: ما تا اینجای کار در چندین کنفرانس بین المللی حضور یافته‌ایم و
در غرفه جمهوری اسلامی ایران بهمراه دیگر سازمان‌های دریایی کشورمان، تولیدات
خود را به نمایش قرار داده‌ایم. با این وجود در چند کشور نیز مانع کمپانی ما در کنفرانس‌هایشان
شدند که این به دلیل نفوذ کشورهای متخاصم در آن کشورها و به بهانه تحریم بودن
ایران بود. با این وجود در یکی دو سال بعد از برجام در چند کنفرانس کمپانی داشتیم و تولیدات
خودمان را به نمایش گذاشتیم و جالب این بود که حاضرین باور نمی‌کردند که
این تولیدات ایرانی هستند.

امروز ما به توانمندی دیزاین و تولید زیردریایی رسیده‌ایم و ناوشکن‌های کلاس
جماران و دماوند را تولید می‌کنیم. ناوهای موشک‌انداز کلاس سینا را نیز تولید کرده‌ایم.
شناورهای تندرو نظامی با سرعت بالای هفتاد گره دریایی نیز ساخته‌ایم؛ با این وجود
شناورهای تندرو مسابقه‌ای با سرعت ۱۰۰ گره دریایی در آب‌های آرام برابر با ۱۸۰
کیلومتر بر ساعت نیز ساخته‌ شده است با اینحال شناوری که بتواند موشک حمل کند و سیستم‌های
جنگال و هدایت حریق داشته باشد با این سرعت، ممکن است از انگشتان دست در دنیا کمترند
با اینحال امروز جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که شناور نظامی موشک‌انداز
با سرعت بالای ۷۰ گره دریایی تولید می‌کند.

در یکی از کنفرانس‌ها، آمریکایی‌ها چندین بار به غرفه ما آمدند و ماکت‌های
شناورهای ما را با دقت نگاه کردند و باورشان نمی‌شد که ایران می‌تواند چنین
شناورهایی را بسازد. آنان تصورشان این بود که ما بیشتر در حال آگهی هستیم و شعار
می‌دهیم؛ این نیز بدین دلیل است که عرصه دریا شامل تمامی صنعت‌ها می‌شود و پیچیده‌ترین
ابزارهای دفاعی، زیردریایی‌ها و در بالاترین نقطه زیردریایی اتمی است. تولید
زیردریایی از تولید هواپیما نیز سخت‌تر است؛ چرا که پایین دریا شرایط ناهمگون می‌باشد
و محیط غیرخطی است. بشر امروز با هزاران کیلومتر طی مسیر به فضا دست یافته است
با اینحال هنوز نتوانسته به عمق ۱۱ هزار متری اقیانوس برسد و در آنجا بماند؛ چرا که در
فضا شرایط خلا است با اینحال در دریا به هر میزان پایین‌تر برویم، فشار بیشتر می‌شود.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
دریا را با تولید زیردریایی برای دشمنان ناامن می‌کنیم

دفاع پرس: امیر در خصوص زیردریایی فاتح بفرمایید و اینکه در چه مرحله‌ای است؟

امیر رستگاری: تولید زیردریایی نه در ایران حتی در جهان از مرحله ایجاد فرضیه تا
تولید و انجام تست‌های آن، بین ۱۲ تا ۱۵ سال لحظه می‌برد.

پایین دریایی فاتح اولین زیردریایی بومی و بطور کلیً ایرانی است. دیزاین آن به وسیله
کارشناسان داخلی انجام شده است و توانایی‌های بسیار بالا و توانمندی‌های تسلیحاتی
ویژه دارد با اینحال این توانایی‌ها و توانمندی‌ها باید به دفعات در شرایط مختلف عملیاتی و
جوی تست شود که این زیردریایی نیز اکنون در حال انجام تست‌هاست و امیدواریم
در زمانی نه چندان دور معرفی و سپس عملیاتی شود. این زیردریایی عمق دفاعی جمهوری اسلامی
ایران در دریا را گسترش می‌دهد و این توانمندی، دشمن را به وحشت خواهد انداخت و
شدیدا دریا را برای دشمنان ناامن خواهد نمود؛ چرا که نمی‌دانند از کجا به سوی‌شان موشک
پرتاب خواهد شد.

ما به علاوه از طرف دیگر در همین شرایط تحریم توانستیم موتور ۲۰۰ اسب برون نصب بنزینی را
تولید کنیم. در عرصه‌ موتورهای برون نصب یاماها، جانسون و مرکوری سه برند مطرح در
دنیا هستند که امروز توانستیم بسازیم.

ارتعاشات «زیردریایی فاتح» حدوداً به صفر دسی‌بل رسیده است/ تولید روکش‌های لاستیکی اختفای صدا

دفاع پرس: سونارگریزی زیردریایی فاتح به چه صورت است؟

امیر رستگاری: در هوا و فضا رادار کار می‌کنند با اینحال در پایین آب امواج
الکترومغناطیس میرا می‌شوند و امواج صوتی کارآیی دارند و امواج با برخورد به هدف و
برگشت، هدف را شناسایی می‌کنند. زیردریایی‌ها به دلیل شکل و فرم بدنه، صدای
موتورشان و حباب‌های بوجود آمده به وسیله پروانه‌شان شناخته می‌شوند با اینحال به هر حال قادر اند
مخفی شوند؛ در زیردریایی فاتح به این توانمندی رسیدیم که نویز، ارتعاش و به عبارت
دیگر سر و صدا زیردریایی را حدودا به صفر دسی‌بل برسانیم یعنی دیگر صدایی از
زیردریایی شنیده نمی‌شود. ما با بهره برداری از تکنیک‌هایی که به وسیله دانشگاهیانمان
معرفی شد، توانستیم به این توانمندی دست یابیم.

به علاوه از طرف دیگر ما امروز به توانمندی تولید روکش‌های لاستیکی رسیدیم که امواج صوتی در
داخل این روکش‌ها از بین می‌روند و این موارد دلیل اختفای بیشتر زیردریایی در پایین
آب می‌شود.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
توانایی تولید «زیردریایی اتمی» را داریم

دفاع پرس: ماجرای پیشران هسته‌ای به کجا رسید و اینکه چه تعاملاتی با سازمان
انرژی اتمی پیرامون این مسئله دارید؟

امیر رستگاری: مدیرکل جمهور سال قبلی این مسئله را مطرح و سردار دهقان وزیر وقت
دفاع نیز این مسئله را جزو هدف‌‌گذاری‌های سازمان صنایع دریایی قرار دادند. اکنون
نیز در حال انجام مذاکرات با سازمان انرژی اتمی هستیم؛ امروز کشور به توانایی
تولید نیروگاه‌های کوچک هسته‌ای دست یافته است و ما برای پیشران زیردریایی به همین
مقیاس و با توان بیشتر نیاز داریم. با اینحال هنوز دستور تولید زیردریایی اتمی و با رانش
هسته‌ای به ما داده نشده است با این وجود توانایی ساختش را در کشور داریم.

دفاع پرس: رانش هسته‌ای در شناورهای سطحی نیز کاربری دارد؟

امیر رستگاری: رانش هسته‌ای برای ناوها به دلیل هزینه‌های فراوانی که دارد به
صرفه نیست و در دنیا این رانش را برای ناوهای هواپیمابر به کار می‌برند؛ چرا که
برنامه ریزی شده است برای مدت طولانی در دریا باشد و مسافت‌های طولانی را طی کند. با اینحال اگر
ایران تولید ناوهواپیمابر در دستور کارش قرار بگیرد ما توانایی تولید ناو هواپیمابر
و با رانش هسته‌ای را داریم با اینحال کاری هزینه‌بر است.

امروز کشور ما در این عرصه حرفی برای گفتن دارد چرا که دانش پایه را دارد و به
راحتی می‌توانیم در این عرصه ورود پیدا کنیم، تنها اینکه این موضوعات باید در
دکترین دفاعی ما قرار بگیرد.

دفاع پرس: در خصوص ناو هواپیمابر آیا در بحث دیزاین نیز وارد نشده‌ایم؟

امیر رستگاری: خیر. چون ذکر کردم که تولید ناو هواپیمابر در دکترین دفاعی ایران
قرار ندارد. ما در خلیج فارس، ۱۵ جزیره داریم که تمامی این‌ها به نحوی ناو
هواپیمابر هستند. سیاست جمهوری اسلامی ایران، سیاست تجاوزکاری نیست و اساساً
ناوهای هواپیمابر برای فرامنطقه استفاده می‌شود.

با اینحال اگر روزی استکبار جهانی رویش زیاد شد و از نو از حرف از گزینه‌های نظامی
زد، این توانمندی را داریم که ناو هواپیمابر با رانش هسته‌ای را بسازیم.

اولین موتور دیزلی ۱۳۰۰ اسب بخار تولید می‌شود

دفاع پرس: در بحث موتور ملی چه پیشرفت‌هایی داشته‌اید؟

امیر رستگاری: تا قبل از این موتورهای کشورمان اعم از بدنه اصلی و سرسیلندر در
خارج از کشور ساخته می‌شد با اینحال از سال ۱۳۹۲، مسئولیت تولید موتور ملی به سازمان
صنایع دریایی واگذار شد و در یکی دو ماه قبلی با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه،
پوسته موتور ملی را در کشور ریخته‌گری کردیم و این کار برای بار نخست در غرب
آسیا انجام شد. بدنه موتور ملی، یک هزار و ۵۰ کیلوگرم و از نوع چدن داکتیل (چدن
بسیار سخت و نشکن) و روند ریخته‌گریش بسیار پیچیده است و ظرف هشت دقیقه باید
ریخته‌گری انجام شود وگرنه آلیاژها خاصیت خود را از دست می‌دهند.

ما پیش از هرچیز نقشه دیزاین داشتیم که آن نقشه نیز حاوی سخت بود و با اعتماد به
صنایع ریخته‌گری ایران و کارشناسان داخلی باعث شد که این پوسته ریخته‌گری شود.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 

«دیزل» یکی از مولفه‌های خودکفایی و استقلال کشور است؛ چرا که عرصه حمل و نقل
جاده‌ای، ریلی، دریایی و نظامی نیازمند دیزل است. و وقتی که تحریم شدیم، دشمن
«دیزل» را نیز تحریم کرد چرا که می‌دانست با این کار حمل و نقل کشور را می‌تواند
دچار اختلال کند.

ما تمامی اقلام «دیزل» را به غیر از میل‌لنگ، توربوشارژر و سامانه سوخت‌رسانی
را در ۴ سال قبلی ایرانی کردیم و ان‌شاالله در امسال که بدنه ماشین‌کاری شد،
اولین موتور ۱۳۰۰ اسب دیزلی را که تماماً ایرانی است، تولید خواهیم کرد. برای تولید
آن سه سامانه نیز به دلیل اینکه اقتصادی نبود با سه کمپانی وارد مذاکره شدیم و
امروز در کشور در بحث تولید توربین به توانمندی‌های خوبی دست یافته‌ایم.
توربوشارژر نیز یک توربین کوچک است. ذکر این نکته در اینجا حائز اهمیت است این موتور کاربری ریلی دارد و می‌توان
در عرصه دریایی نیز از آن استفاده کرد. به علاوه از طرف دیگر همین موتور را می‌توان به روش
تولید برق و ژنراتوری از آن سود ببریم و با تغییراتی که در سیستم‌ سوخت‌رسانیش
ایجاد کرده‌ایم، گازسوزش کردیم و ۶۵۰ کیلووات با بازدهی ۴۰ درصد برای یک نیروگاه
CHP کار کردیم و
تلاش داریم به ۸۵۰ کیلووات نیز برسانیم و ان‌شاالله یک مگاوات را نیز از همین پایه
دیزل بگیریم.

حتما بخوانید   فرهنگ بسیجی مظهر ثبات، افتخار و عظمت نظام اسلامی ایران است

با این وجود جا دارد در اینجا از معاونت علمی و تکنولوژی ریاست جمهوری و جناب آقای
دکتر ستاری در این خصوص تقدیر و تشکر کنیم که در این برنامه ورود پیدا کردند و
خدمات رسانی داشتند.

تعمیرات تمامی ابزارهای دریایی در داخل کشور انجام می‌شود

دفاع پرس: تعامل سازمان صنایع دریایی با سازمان‌های بررسی ها و جهاد خودکفایی
نیروهای دریایی ارتش و سپاه به چه صورت است و آیا برای تعمیر تجهیزاتمان نیاز به
خارجی‌ها داریم؟

امیر رستگاری: در نیروهای مسلح کشورمان صفر تا صد کار به وسیله سازمان صنایع
دریایی و نیروهای دریایی انجام می‌شود و یک مستشار خارجی نیز در سری‌های ما
نیست و یک شناور نیز برای تعمیرات به خارج از کشور ارسال نشده است. همه‌ی تعمیرات
و تولید و سازها به وسیله وزارت دفاع و کارخانجات نیروهای دریایی ارتش و سپاه انجام می‌شود.

ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شناوری را برای تعمیرات به خارج از کشور
اعزام نکردیم؛ بدین خاطر پیش از هرچیز انجام تعمیرات بسیار سخت بود. مستشاران خارجی
وقتی رفتند، داک‌های خشک و بدون نقشه تحویل دادند و بهره برداری از داک‌ها خود مساله و
برنامه‌ای برای ما بود، با اینحال امروز در همان داک‌ها زیردریایی‌ها و ناوشکن‌ها تعمیرات
بنیادی می‌شوند.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 

دفاع پرس: کارخانجات نیروهای دریایی ارتش و سپاه به تعمیر شناورهای غیرنظامی
نیز می‌پردازند؟

امیر رستگاری: برای عده ای از ارگان‌ها تعمیرات انجام می‌شود. اصولاً این کارخانجات
باید مثل فرودگاه‌هی این آمادگی را داشته باشند که هر شناور آسیب‌دیده را نجات
بدهند، پذیرا باشند و به تعمیر بپردازند. کارخانجات دریایی نیروهای مسلح این
توانایی را دارند و به ارگان‌های مختلف خدماتی معرفی کرده‌اند.

ما در سازمان صنایع دریایی برای چند خطوط خارجی تعمیرات موردی شناور را انجام
دادیم.

تولید انبوه سامانه رهگیری موشک‌های کروز با بهره برداری از رادارهای رزونانس 

دفاع پرس: سامانه‌ با قابلیت رهگیری موشک‌های کروز با بهره برداری از رادارهای
رزونانس، تست شده است؟

امیر رستگاری: بله. موشک را شلیک کردیم و این سامانه که بر روی سری‌ای نصب
بود، بر روی هدف قفل کرد و معلومات را به سامانه پدافند نقطه‌ای داد و روی موشک
اجرای حریق کرد و اکنون این سامانه به تولید انبوه نیز رسیده است.

دفاع پرس: سازمان صنایع دریایی در عرصه هوادریا نیز فعالیت دارد؟

امیر رستگاری: عرصه هوادریا، همان عرصه اثرسطحی است که با این وجود شامل قایق‌های
پرنده و هواناو نیز می‌شود.

اختلاف قایق‌های پرنده با پهپادها این است که قایق‌های پرنده سرنشین دارد با اینحال
پهپادها، هدایت‌پذیر از راه دور هستند. این قایق‌ها به شیوه اثرسطح دیزاین و تولید
می‌شوند، یعنی در ارتفاع کم از سطح دریا قرار می‌گیرند.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 

سازمان صنایع دریایی پهپاد تولید نمی‌کند و تولید آن با سازمان صنایع هوایی
نیروهای مسلح است.

به علاوه از طرف دیگر تا به امروز تعداد فراوانی هواناو ساخته شده است که چندین عدد از آنان به
سازمان محیط زیست فروخته شده است.

اردیبهشت ۹۷؛ اجرا اولین همایش ملی شبیه به‌سازها

دفاع پرس: در خصوص همایش شبیه به‌سازها که برنامه ریزی شده است امسال برگزار شود، نیز
توضیحاتی بیان بفرمایید.

امیر رستگاری: ابتدا اردیبهشت ماه سال آتی، اولین همایش ملی شبیه به‌سازها به
صورت مشترک به وسیله سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و دانشگاه فردوسی در شهر مشهد
برگزار خواهد شد. با استناد به توانمندی که در کشور بوجود آمده بود، اجرا این
همایش ضروری بود. به علاوه از طرف دیگر در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از شبیه به‌سازها برگزار خواهد
شد و کارگاه آموزشی نیز برپا می‌شود.

غیر از وزارت دفاع که حرف بسیاری در این عرصه برای گفتن دارد، دیگر بخش‌های
خصوصی و دولتی نیز در این همایش حضور دارند.

در عرصه دریایی نیز تا اینجای کار شبیه به‌سازهای بسیاری تولید کردیم و به نیروها تحویل
دادیم. به علاوه از طرف دیگر این شبیه به‌سازها در دانشگاه‌های نظامی کشورمان استفاده می‌شود تا
دانشجویان در اتاقی مانند پل فرماندهی قرار ‌گیرند تا قادر باشند شناورهای نظامی و غیرنظامی
را هدایت بکنند.

به علاوه از طرف دیگر شبیه به‌ساز قطار شهری و انواع سامانه‌های پرتابی ساخته شده است.

امروز کشور از دیزاین و تولید انواع شبیه به‌سازهای وسیله نقلیه ای، ریلی، دریایی و هوایی
(بیشترین کاربری را دارند) بی نیاز است.

«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم 
جواب ایران به هر تهدید
دریاپایه در دریاست

دفاع پرس: با استناد به اینکه خلیج فارس محل حضور نیروهای فرامنطقه‌ای است، آیا
صنعت دفاع دریایی کشور ما توانایی جلوگیری از تهدیدات در این بخش را دارد؟

امیر رستگاری: دشمن دریاپایه است و نمایش داده است که در دو دهه قبلی توانش
این گونه است؛ دو جنگ در خلیج فارس و حضور استکبار جهانی در خلیج فارس، جنگ
بالکان، جنگ کوزوو و سیاست‌های استکباری‌ در افق ۲۰۲۰ و ۲۰۵۰ و توجه‌شان به
اقیانوس آرام و مهار چین، نمایش دهنده این امر است. دشمن دکترینش نیز دریاپایه است
با اینحال نقطه ضعفش هم در همین دریاست و بی تردید جواب جمهوری اسلامی ایران به هر تهدید
دریاپایه‌ای در دریا است.

پایین دریا قابل کشف نیست و با همه پیشرفتی که بشریت کرده است، به لحاظ شرایطی
که آب در پایین دریا اعم از دما، گرما و چگالی دارد، امواج صوتی رفتار غیرخطی دارند
و چه بسا امکان دارد دشمن در فاصله چند متری نتواند حضور زیردریایی را تشخیص بدهد.
لذا با استناد به توانمندی‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف دریایی و
موشکی دارد، مطمئناً دشمن آسیب جدی خواهد دید. این را نیز دشمن به خوبی می‌داند و به
این نتیجه رسیده است که دچار خطایی نشود و تا به امروز از گزینه نظامی سخن می‌گویند
با اینحال جرات رفتار کردن ندارند و دوره بزن دررویی تمام شده است.

استکبار ضربه شصت جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه چشید. پیروزی بر داعش
در سوریه یک معجزه قرن است؛ چرا که پول و سرمایه کشورهای مرتجع منطقه، نیروی
انسانی تکفیری‌ها و ابزارهای مدرن غرب چیزی را ساخته بود که آن‌ها فکر می‌کردند همه
چیز تمام شده است با اینحال ایران از همان ابتدا یک تنه همراه با سوریه ایستاد و سپس
روسیه به آن اضافه شد، داعشی‌ها از بین رفتند؛ لذا از قدرت جمهوری اسلامی ایران به خوبی
آگاه هستند و می‌دانند هر شیطنتی هزینه‌های انسانی، حیثیتی و تجهیزاتی بسیاری برای
آنان خواهد داشت.

دفاع پرس: از اینکه وقت خود را در دست ما قرار دادید، بسیار ممنون و
سپاسگزاریم.

گفت‌وگو از مقداد کامکار و محمدحسن جعفری

حتما بخوانید   ناگفته‌های یک رزمنده از جهنم فاو برای رزمندگان اسلام

انتهای پیغام/

امیدواریم نوشته “«سپر» جلوه خودباوری دفاع دریایی است/ حضور شناورهای تولید ایران در «مدیترانه»/ توانایی تولید «زیردریایی‌ اتمی» را داریم/ «دریا» را برای دشمنان ناامن می‌کنیم” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : آذر ۱۴, ۱۳۹۶
دسته بندی : دفاع و امنیت

دیدگاههای کاربران