سید مهدی شجاعی بسیار از خلوت مدیر تعریف کرد

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “سید مهدی شجاعی بسیار از خلوت مدیر تعریف کرد” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

به نوشته خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست معرفی، نقد و بررسی کتاب «خلوت مدیر»  نوشته علی‌اکبر والایی عصر امروز (چهارشنبه، دهم مردادماه) با حضور یوسف قوجن، کامران شرفشاهی، محمدعلی گودینی، اصغر فکور، کامران پارسی‌نژاد و حسین قرایی در انتشارات به‌نشر برگزار شد.

«حسین قرایی» کارشناس ادبی در ابتدای این نشست به شرح و بیان روند داستانی این کتاب پرداخت و اظهار داشت: نویسنده با هنرمندی تمام‌عیار خود کلمات را به‌کاربرده و در کتاب بی تربیتی نکرده است.

وی خلوت مدیر را نقد بر محیط اجتماعی دانست و گفت: چالاکی این کتاب در هر فصل قابل مشاهده است. با اینکه هنوز مخاطبین این اثر منتظر شمارگان تازه آن هستند با اینحال باید ببینیم علی‌اکبر والایی چه تصمیمی برای آتی آن دارد.

پارسی‌نژاد: استناد به حقیقت رسالت ادبیات داستانی

پیشتر «کامران پارسی‌نژاد» کارشناس، منتقد و نویسنده خطاب به حسین قرایی اظهار داشت: اینکه افرادی که با خلوص‌نیت کار می‌کنند همزمان با اینکه نگران ادبیات هستند و در بیشتر مواقع در حاشیه می‌مانند برای من مشهود است. حسین قرایی نیز یکی از همان مردم دغدغه‌مند است که علیرغم کارهای قابل تامل در عرصه ادبیات دیده نشده است.

این کارشناس ادبی با تاکید بر اینکه هر اثری حاوی نقاط ضعف و قوتی است، گفت: اگر یک کتاب از نوً چاپ شود حتماً درخشیده است و نشان می‌دهد قوت خودش را دارد و در بین مخاطبین تأثیرگذار بوده است.

وی گفت: خلوت مدیر چون قوی بود فضا و ساختار آن من را گرفت؛ بدین جهت خواستم از کتاب ایراد پیدا کنم. من از تمام زوایا به کتاب ورود پیدا کردم، با اینحال نتوانستم از آن ایرادی بگیرم. به علاوه از طرف دیگر که کتاب، خوش‌دست و خوش‌خوان است.

این منتقد ادبی خاطرنشان کرد: کتاب با اینکه حادثه‌ساز نیست حتی روان و حاوی فراز و نشیب‌های طبیعی در یک دبیرستان است با اینحال حالت تعلیق فراوان دارد و مخاطب می‌خواهد تا انتهای کتاب پیش برود.

این نویسنده با تاکید بر اینکه هزاران راه برای گره‌افکنی در جریان می باشد، عنوان کرد: یکی از مشکلات سریال‌های تلویزیون ضعف در باز کردن گره فیلم است. به نظرم علی‌اکبر والایی پیشتر این جریان می‌موفق شد کتاب تازه ای را با هویتی تازه بنویسد که ادامه آن باشد.

پارسی‌نژاد با اشاره به دوران تحصیل خود در دبیرستان گفت: دوران ما دوران پُرتنشی بود. کتاب خلوت مدیر الگو و شناسنامه دبیرستان ما در قبل از انقلاب است. نویسنده می‌تواند تخیل خود را وارد جریان کند با اینحال باید اثری به‌جا بگذارد که نسل‌های آتی به آن استناد کنند. چراکه رسالت عمده ادبیات داستانی مستندنگاری است. باید اثر به قدری به حقیقت نزدیک باشد که در آتی‌های مختلف جامعه شناسان را به کتاب ارجاع دهد چون ادبیات می‌تواند به جامعه شناسی کمک کند.

حتما بخوانید   برنامه‌های تلویزیون در گرامی‌داشت دهه کرامت

وی عنوان کرد: ما یک محیط نمادین داریم که نماد جامعه است. اگر بخواهیم دوران قبل از انقلاب را ترسیم کنیم این کتاب به تصویرسازی‌ها یاری مینماید. نثر جریان نیز روان و ساده است. ممکن است همین نثر باعث شده که بزرگسال از خواندن کتاب لذت می‌برد و جوان نیز از آن خوشش می‌آید.

شرفشاهی: مدیران هیچ بستری برای نوشتن از انقلاب و دفاع مقدس ممکن نکردند

«کامران شرفشاهی» کارشناس ادبی و نویسنده پیشتر این نشست با بیان اینکه امروز روز بزرگی است چراکه به‌نشر از حالت سنتی بیرون آمده است که امیدواریم آقای رضوی از ادامه آن خسته نشود، اظهار داشت: تیراژ کتاب‌ها امروز پذیرفتنی نیست و امیدوارم تعداد این تیراژها مثل ابتدا انقلاب به ۵۰ و ۱۰۰ هزار برسد.

وی گفت: نقد یک طرفه و چکشی کاری ندارد و تاریخ ادبیات ثابت کرده که منتقدانی که در پی ترغیب هستند موفق خواهند شد، بدین جهت ضروری است از نویسندگان کتاب تشکر کنیم. ما در جامعه‌ای هستیم که منتقدین آن از تعداد نویسندگان بیشتر هستند و گاهی بیننده نقدهای بی‌رحمانه‌ای هستیم.

این نویسنده و کارشناس ادبی اضافه کرد: کار نگارش یک رمان کار بسیار سختی است چون اصطلاحاً نیازمند تمرکز و استمرار حسی است. ما در جامعه رمان بسیار داریم با اینحال نویسنده به دلیل مشغله‌ها وارد فضاهای دیگری می‌شوند و محیط حسی آن‌ از بین می‌رود. در چنین شرایطی ست که که بسیاری از نویسندگان ما کارهای ناتمام فراوانی دارند و در جستجوی فرصت برای نوشتن ادامه جریان‌هایشان هستند.

این منتقد ادبی با تاکید بر اینکه تا به این لحظه از هیچ منتقدی مجسمه ساخته نشده گفت: منتقدین موفق افرادی بوده‌اند که مشوق‌اند. در ۳۰ -۴۰ سال واپسین مسوولین پشت تریبون می‌گفتند تا اینجای کار هیچ رمانی از انقلاب و دفاع مقدس نوشته نشده همزمان با اینکه آن‌ها خودشان هیچ بستر و شرایطی را برای کار کردن اهالی قلم انجام ندادند.

شرفشاهی اضافه کرد: جای چنین رمانی که یادآور مدیر مدرسه آل احمد است در ادبیات ما خالی بود. نویسندگان ما در طول چند دهه واپسین تحت تاثیر محیط دفاع مقدس بودند و درمقایسه با ادبیات اجتماعی و ادبیاتی که به محیط انقلاب و محیط اجتماعی پرداخت کند، کار کم داشتیم. والایی در این رمان خیلی صمیمانه نقش محیط آن دوران را بدون شعار نوشته است.

وی درک دوران قبل از انقلاب را دلیل موفقیت رمان خلوت مدیر دانست و گفت: موفقیت کتاب بخاطر دیدن آن دوران و سپری کردن آن بوده است چرا که اگر کسی آن روزهای را ندیده باشد اینقدر ساده و صمیمی نمی‌موفق شد چنین رمانی را ایجاد کند.

این نویسنده تاکید کرد: کتاب پر از المان‌هایی است که نویسنده معرفی می‌کند که بیانگر دقت‌نظر نویسنده است. برخی کارها در خصوص فیلمنامه و جریان در خصوص قبل از انقلاب شده که عده ای از آن‌ها مانند معمای شاه دلیل دلزدگی شد. با اینحال در کتاب خلوت مدیر این موضوع نیفتاده است. در عین حالی که نثر سلیس است انگار صحنه‌ها با دوربین فیلمبرداری گرفته شده که از نقاط قوت این اثر است.

حتما بخوانید   بهمراه «ماه نشان» برای کشف استعدادهای محروم

شرفشاهی اضافه کرد: من معتقدم این جریان می‌تواند ادامه بیابد با اینحال در محیط قبل از انقلاب و برگشتن به دوران قبل از آن، عده ای از معلمان ما شدیدا جاویدشاهی بودند و سپس شدیدا حزب‌‌اللهی شدند و با ترفندهای خودشان پیشرفت هم کردند و به مدارجی رسیدند.

ایشان پیشتر عنوان کرد: اگر دست نویسندگان ما در خط قرمزها باز باشد چنین سوژه‌های جذابی قابل ایجاد کردن است. برای نویسنده کتاب خلوت مدیر آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم بازهم در کسوت نویسندگی بمانند.

قوجق خطاب به حسین قرایی: آشتی دادن دانشجو با کتاب غیر درسی وظیفه معلمی

پیشتر «یوسف قوجق» خطاب به حسین قرایی گفت: ایشان همان کاری را کردند که باید می‌کردند. یعنی آشتی دادن دانش آموزان و دانشجویان با کتابخوانی؛ این کار، همان وظیفه معلمی است.

ایشان پیشتر با بیان اینکه لحظه فراوانی ست قلم علی‌اکبر والایی را می‌شناسم، گفت: نویسنده به خوبی می‌دانست چه موضوعی را بهانه کتاب کند که بچه‌ها را جذب کند. این کتاب، کتاب مدیر مدرسه جلال آل احمد را تداعی می‌کند با اینحال انتخاب هوشمندانه والایی در این اثر جذابیت بوجود آورده است.

این منتقد ادبی ادامه داد: تضادهای باورنکردنی کتاب مخاطب را جذب جریان می‌کند و موقعیت‌های خیلی خیلی فراوانی را می‌آفریند. اگر بخواهم از خوبی‌های این کتاب بگویم در خلوت مدیر معانی زیرپوستی قشنگی می باشد که اگر کتابخوان حرفه‌ای آن را درک کند لذتی که می‌برد خیلی بیشتر از کتابخوانی‌هایی است که تنها از تعلیق آن لذت می‌برند؛ این لذت نیز مرتبط به نمادها و پیغام‌های زیرپوستی اثر است.

قوجق اختلاف خلوت مدیر و مدیر مدرسه جلال آل احمد را متوجه اختلاف‌های نمادها دانست و گفت: در خلوت مدیر دلسردی نیست حتی مدیر سیاست‌مدار است. ما باید در نظر بگیریم، محیطی که جلال آل احمد کتاب مدیر مدرسه را می‌نویسد با محیط نوشتن والایی دارای اختلاف است. شرایط آن وقت روشنفکری است با اینحال محیط امروز در جستجوی کشف و جواب دادن است.

این نویسنده گفت: اگر تعلیق‌ها زیاد در این کتاب به کارگرفته نمی‌شد مخاطب گریزپای امروز متوجه این کتاب نمی‌شد. اگر بخواهیم محیط آموزش و پرورش قبل انقلاب را به مخاطب امروز بگوییم این کتاب بهترین گزینه برای نشان دادن آن شرایط است. محیط این کتاب و تلاش حال حاضر که مدیر برای رفع مشکلات می‌کند، کتاب را جذب می‌کند.

وی ادامه داد: هر نویسنده‌ای با تمام توانایی‌هایی که دارد ناگزیر تأثیرپذیر از آثاری که خوانده است خواهد بود. با این وجود این موضوع ارزش کتاب را کم نمی‌کند. خلوت مدیر زیبایی و تعلیق‌های هوشمندانه دارد که باعث می‌شود مخاطب آن را زمین نگذارد.

«علی‌اکبر والایی» نویسنده این کتاب در قسمت پایانی این نیست در شرح روند نوشتن خلوت مدیر گفت: من این کتاب را با عشق می‌نوشتم؛ چونکه تا نویسنده نگارش را با عشق انجام ندهد، نمی‌تواند اثر را در دل مخاطب جا دهد. بخاطر همین من سعی کردم با عشق بنویسم و این حس را به مخاطب منتقل کنم که باید در اینجا این خبر خوب را به شما بگوییم که این موضوع رخ داد.

حتما بخوانید   کدام سریال در دهه فجر پخش می‌شود

وی گفت: من ثابت کردم می‌شود رمان عامه‌پسند ننوشت با اینحال مخاطب عام را جذب کتاب کرد. می‌شود رمان عامه پسند نوشت و مخاطب ویژه نیز از خواندن آن رضایت داشته باشد. تلاش کردم در نثر مخاطب عام را جلب کردم و در تعلیق رضایت خاطر مخاطب ویژه را داشته باشم.

این نویسنده پیشتر اظهار داشت: به‌نشر دومین ناشری است که خلوت مدیر را پخش می‌کند. معمولا ناشران به خاطر شلوغی کارهایشان از کاری که باید انجام دهند غافل می‌شوند. همزمان با اینکه اگر ناشر کار درخشنده را بشناسد با تبلیغ درست آن خودش نیز موفق می‌شود.

والایی اولین شرط درخشش این کتاب را دیده شدن آن در پیشخوان و ویترین دانست و تصریح کرد: موفقیت و دیده شدن یک اثر یعنی جوری باشد که مداوم کتاب در پیشخوان دیده شود. وقتی کتاب روی پیشخوان نباشد مخاطب آن را خواهد دید و نمی‌خواند. اگر این کالا فرهنگی به وسیله مخاطب روی پیشخوان دیده نشود در نتیجهً به فروش نمی‌رود.

ایشان در شرح دلیل تعویض ناشر این کتاب گفت: دلیل عوض کردن ناشر تنها عدم موفقیت در پیشخوان بود همزمان با اینکه وقتی کتاب را به نیستان دادم سید مهدی شجاعی نیم ساعت از کتاب تعریف کرد و از من تشکر کرد و از اینکه کتاب را از ایشان پس گرفتم ناراحتم با اینحال من آتی کتاب را بیشتر علاقه مندم.

این نویسنده از نگارش سه‌گانه این اثر اطلاع داد و گفت: من این کتاب را در یک سه‌گانه تعریف کردم. نگارش جلد دوم خلوت مدیر از سال‌ها پیش شروع شده با اینحال به دلیل مشکلات ناگزیر از آن دور افتاده‌ام. نگارش جلد دوم در محیط دانشگاهی است که رشدی را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌کنم جلد دوم دلنشین‌تر باشد با اینحال بعید می‌دانم مجوز انتشار بیابد.

والایی با تاکید بر اینکه خلوت مدیر نماد یک جامعه است، گفت: این کتاب شدیدا ظرفیت پرفروش شدن دارد و ناشر باید به این ظرفیت چنگ بزند و در مارکت توزیع به نحوی که بتواند در جامعه فرهنگی صدا کند کتاب را در مسیر درست بندازد. اگر ناشر توجه کند سرنوشت این کتاب شهید نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تاخیر در انتشار جلد دوم خلوت مدیر به عمد بوده چرا که سرنوشت جلد اول آن که باید دیده می‌شد واضح نبود. به‌نشر اگر خوب کار کند دوستان دیگری کارشناسی را به آن خواهند سپرد.

انتهای پیغام/ ۱۲۱

امیدواریم نوشته “سید مهدی شجاعی بسیار از خلوت مدیر تعریف کرد” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : مرداد ۱۲, ۱۳۹۷
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران