ضرورت حضور دانش‌آموزان در موزه‌های دفاع مقدس/ «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود

در باب حماسه و جهاد نوشته ای داریم با عنوان “ضرورت حضور دانش‌آموزان در موزه‌های دفاع مقدس/ «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

به نوشته خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، بنیاد حفظ کارهای و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نقش مهم و اثرگذاری در حفظ کارهای ملموس و غیرملموس دفاع مقدس و نشر و گسترش ارزش‌ها، علوم، معارف و آداب دفاع مقدس دارد و پیرامون این مسئله مسئولیت‌های نظارتی نیز بر عهده دارد.
این بنیاد طی ۵ سال قبلی با گسترش اعمال خود در عرصه‌های مختلف از قبیل راهیان نور موفق شده است بسیاری از نسل نوجوان و جوان را جذب سرزمین‌های نور کند و با معارف دفاع مقدس آشنا سازد.

بدین خاطر با سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» مدیرکل بنیاد حفظ کارهای و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مدیرکل ستاد مرکزی راهیان نور کشور به گفت‌وگو پرداختیم که متن آن را پیشتر می‌خوانید.

دفاع پرس: نقش دانش آموزان، معلمان و وزارت آموزش و پرورش در دفاع مقدس چه بود؟

سردار کارگر: در سال‌های دفاع مقدس مدارس جایی بودند که جنگ در آن به خوبی حس می‌شد و حال و هوای آن متاثر از دفاع مقدس بود و این شور و حال به وسیله دانش آموزان و معلمان به خانواده‌ها و جامعه نیز تسری پیدا می‌کرد. یک سری از دانش آموزان افرادی بودند که مشتاقانه به سوی جبهه‌ها می‌شتافتند و هر یک از سد سن و سال خود عبور می‌کردند و در جبهه محیط یگان‌ها را روح می‌بخشیدند.

دانش آموزان جلوه‌ای از اراده و عزم ملت برای پیروزی در دفاع مقدس بودند

بچه‌های نوجوان و جوان جلوه‌ای از اراده و عزم ملت ما برای پیروزی بودند. وانگهی معلمان فرهیخته و بالنده ما همراه با شاگردان خود از اکتیو‌ترین و اثرگذارترین اقشار حاضر در جبهه بودند. به حق، آن‌ها در مقاومت پیروزمندانه ما در سال‌های دفاع مقدس نقش بنیادی داشتند.

دفاع پرس: سبک زندگی دانش آموزان و معلمان در دفاع مقدس به چه نحو بود؟

حتما بخوانید   اجرا مراسم سالروز شهادت «ناصر غفاری» در بهشت زهرا

سردار کارگر: در حقیقت سبک زندگی در دفاع مقدس برآمده از سیره عملی ائمه معصومین (ع) و آموزه‌های اصیل اسلامی بود. حتی نوجوانان حاضر در جبهه نیز که شور و شور و شوق زندگی در جبهه را زنده می‌کردند، ساده‌زیستی و رعایت دستورات دینی را نصب العین خود داشتند و زندگی آن‌ها نمونه‌ای کامل از سبک زندگی اصیل اسلامی – ایرانی بود.

معلمان نیز که در بیشتر مواقع الگوهای اصیل فرهنگ و سبک زندگی اسلامی – ایرانی برای جوانان و نوجوانان هستند، در جبهه‌ها همراه با رزمندگی، نقش آموزشی خود را به روش عملی بروز می‌دادند و بسیاری از فرماندهان بزرگ دفاع مقدس سابقه پوشیدن لباس ارزشمند معلمی را نیز داشتند.

ضرورت حضور دانش‌آموزان در موزه‌های دفاع مقدس/ «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود

دفاع پرس: چه اقداماتی جهت تدوین نقش آموزش و پرورش در دفاع مقدس صورت گرفته است؟

سردار کارگر: باید در اینجا این خبر خوب را به شما بگوییم که کارهای خوبی در جریان است و یک برنامه مطالعاتی بزرگ هم برای ثبت گنجینه دفاع مقدس مرتبط به آموزش و پرورش داریم که به وسیله دانشمندان در حال انجام است، با اینحال نیاز به کارهای بیشتر است و این مهم، مساعدت و همراهی دوستان خوب ما در آموزش و پرورش را نیز می‌طلبد. در ضمن رزمندگان آموزش و پرورشی خود گنجینه‌ای گران بها هستند که ضروری است خود برای این کار اهتمام بیشتری کنند، ما هم آمادگی برای هم کاری داریم.

فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ معیار در کشور است

دفاع پرس: ضرورت و ارزش نشر علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش چیست؟

سردار کارگر: علوم و معارف دفاع مقدس دامنه وسیعی دارد و یکی از دامنه‌های معارفی بزرگ آن فرهنگ دفاع مقدس است که تبیین و مهم‌گذاری آن و وارد کردن درست و هوشمندانه آن در محیط تعلیم و تربیت اهمیت بینهایت زیادی دارد، چرا که فرهنگ دفاع مقدس فرهنگ معیار در انقلاب و کشور است و نقش هویت‌ساز دارد. در ضمن هشت سال دفاع مقدس خود محل ظهور تجربه و دانش نسل انقلاب بود که نتیجه آن شگفتی‌ساز و اثر آن باعث پیشتازی ما در علوم و دانش‌های مختلف در سطح جهان شد. این سرمایه عظیم باید در آموزش و پرورش تبیین و به نسل آتی‌ساز ایران منتقل شود.

حتما بخوانید   اولین فراخوان مسابقه تصویر و خاطره‌نویسی ویژه شهید تقوی‌فر مطرح شد

ضرورت حضور دانش‌آموزان در موزه‌های دفاع مقدس/ «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود

دفاع پرس: چه پیشنهادهایی برای نشر علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش می باشد؟

سردار کارگر: راه‌های متفاوتی می باشد، مانند وارد کردن این معارف به روش خوب در متون درسی و آموزشی، وارد کردن این مسئله در فعالیت‌های فوق برنامه در مدارس و از همه مهمتر وارد کردن روح و دانش آن به مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان است.

دفاع پرس: الگوهای دفاع مقدس به چه نحو قادر اند در تربیت دانش آموزان موثر باشند؟

سردار کارگر: نوجوانان، نسل آتی‌ساز جامعه هستند. آن‌ها روح حساس، هیجان‌طلب، اسطوره‌خواه و قهرمان‌ساز دارند. از این جهت معرفی الگوهای انسانی و رفتاری از دفاع مقدس می‌تواند به بسیاری از نیازهای نسل آتی‌ساز کشور جواب دهد و آن‌ها قادر اند قهرمانان و الگوهایی از نوع خودشان و بومی داشته باشند.

امروز بچه‌های ما تا یار ذخیره‌ی فلان تیم اروپایی را می‌شناسند، حتی از ایشان الگوبرداری هم می‌کنند؛ با اینحال قهرمانان بزرگ سرزمین خود را نمی‌شناسند؛ بسیار محشر این یک اشکال است. کشورهای دیگر روی این مسئله خیلی دقیق هستند و کار می‌کنند، ما هم باید توجه بیشتری داشته باشیم.

دفاع پرس: سود‌گیری از معارف دفاع مقدس در تالیف کتاب درسی را به چه نحو ارزیابی می‌کنید و چه اقداماتی برای سود‌گیری کامل از این معارف در کتب درسی باید صورت گیرد؟

سردار کارگر: در سال‌های قبلی کارهایی انجام شده، با اینحال به نظر من کافی نبوده است. باید این اعمال بهتر و هوشمندانه‌تر انجام شود.

ضرورت حضور دانش‌آموزان در موزه‌های دفاع مقدس/ «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود

راهیان نور برای دانش آموزان بسیار موثر بوده است

دفاع پرس: راهیان نور دانش آموزی تا چه مقدار موفق شده است در آشنایی دانش آموزان با معارف دفاع مقدس موثر باشد؟

حتما بخوانید   اجرا اولین نشست شورای تاریخ شفاهی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

سردار کارگر: راهیان نور برای دانش آموزان به جهت آشنایی با دفاع مقدس و فرهنگ و معارف آن خیلی موثر بوده و می بایست از فعالین این صحنه در آموزش و پرورش و بسیج تقدیر شود و این کار بزرگ را پیشرفت داد.

سالانه قریب به ۴۰۰ هزار نفر دانش آموز در شکل‌های مختلف در اردوهای راهیان نور کمپانی می‌کنند، با اینحال باید کار بهتری صورت گیرد، اشکالات آن کم شود و اعمال فرهنگی و رفتارسازی آن بیشتر شود.

دفاع پرس: به نظر شما چه حرکت‌‌های ابتکاری مانند راهیان نور دانش آموزی می‌تواند ایجاد شود تا در آشنایی نوجوانان و جوانان با معارف دفاع مقدس موثر باشد؟

سردار کارگر: کارهای متفاوتی می‌شود دیزاین کرد که باید روی آن فکر شود. مثلاً ما اکنون در کشور ۱۵ موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس داریم که ضروری است همه دانش آموزان حداقل یکدفعه از این مکان‌ها بازدید کنند. اگر این موضوع انجام بگیرد، این خود یک جریان بزرگ و تازه می‌شود و اعمال ابتکاری دیگر مانند اردوهای علمی – فرهنگی با مسئله دفاع مقدس نیز موثر هستند.

ضرورت حضور دانش‌آموزان در موزه‌های دفاع مقدس/ «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود

دفاع پرس: دفاع مقدس و آموزش و پرورش چه نقشی در تربیت دانش آموزان در تراز انقلاب اسلامی دارند؟

سردار کارگر: تربیت نسل آتی در تراز انقلاب بزرگ اسلامی، فرهنگی و جهانی نیاز به الگوهای شایسته و غنی دارد و دفاع مقدس گنجینه‌ای الهام دهنده و بزرگ است که این مهم را می‌تواند ممکن کند. دانش آموزی که با فرهنگ دفاع مقدس مانوس شود و در سایه آن اثر تربیتی بگیرد، به شخصیت‌های فرهنگی تراز انقلاب نزدیک می‌شود، چرا که می‌آموزد پاک باشد، مقاوم باشد، آرمان داشته باشد، با فکر رفتار کند، خداجو باشد و ایثار کند. این همان انسان آرمانی در تراز انقلاب است.

انتهای پیغام/ ۲۱۱

امیدواریم نوشته “ضرورت حضور دانش‌آموزان در موزه‌های دفاع مقدس/ «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : اسفند ۸, ۱۳۹۶
دسته بندی : حماسه و جهاد

دیدگاههای کاربران