فرهنگ عاشورایی منشاء سینمای مقاومت/ معنی مقاومت بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ماست

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “فرهنگ عاشورایی منشاء سینمای مقاومت/ معنی مقاومت بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ماست” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

به نوشته گروه فرهنگ و هنر
دفاع پرس، «مسعود نقاش‌زاده» معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی ضمن اشاره
به آزمایشات بسیار خوبی که در تمامی این سال‌ها در سینمای دفاع مقدس بدست آورده ایم،
اظهار داشت: سینمای دفاع مقدس تنها یک گونه سینمایی نبوده، حتی فرصتی برای پیشرفت توانایی‌ها
و نگرش‌ها در سینمای ملی بوده است
.

وی با تاکید بر اینکه محورهای بنیادی
سینمای دفاع مقدس در لحظه جنگ، معطوف به نبردهای رزمندگان در جبهه‌ها بود، با اینحال امروز
موضوعات بسیار متنوعی برای پرداختن به دفاع مقدس می باشد، اضافه کرد: چنانکه مقام معظم
رهبری نیز فرمودند؛ ادبیات دفاع مقدس دریای بیکرانی است که ما تا اینجای کار تنها به گوشه‌ای
از آن پرداخته‌ایم
.

وی به دلایل بهره برداری از عبارت سینمای
مقاومت به جای سینمای دفاع مقدس اشاره نمود و گفت: سینمای مقاومت، گستره مفهومی وسیع‌تری
را شامل می‌شود و منظور همه آن موقعیت‌هایی است که کسی در مقابل ظلم مقاومت می‌کند.

دکتر نقاش‌زاده منشاء سینمای مقاومت
را ادبیات دینی و فرهنگ عاشورایی دانست و ادامه داد: شخصیت‌های مؤثر در سینمای مقاومت
افرادی هستند که به فرهنگ عاشورا تأسی می‌کنند
.

وی با اشاره به اینکه سینمای مقاومت
تنها محدود و محصور به دفاع مقدس هشت ساله نمی‌شود، خاطر نشان تولید، این گونه‌ی سینمایی
شامل همه موقعیت‌هایی است که به لحاظ مفهومی در معنای مقاومت می‌گنجند.

وی اظهار داشت: در آستانه سی‌اُمین
سال انتهای دفاع مقدس مطمئناً نمی‌توانیم به همان نگرش‌هایی که در لحظه دفاع مقدس در سینما
داشتیم اکتفا کنیم، حتی باید شرایطی را مهیا کنیم تا مخاطب امروز فرهنگ مقاومت را به خوبی درک و با آن رابطه برقرار کند
.

حتما بخوانید   رهبری که به نت‌های حماسه در سینمای دفاع مقدس انتظام بخشید

وی با یادآوری اینکه در قبلی،
فیلمسازان دفاع مقدس افرادی بودند که تجربه حضور در جنگ تحمیلی را داشتند، با این وجود امروز
جوانانی برای سینمای دفاع مقدس فیلم می‌سازند که عده ای از آنها بعد از جنگ تحمیلی به
دنیا آمده‌اند و یا در لحظه جنگ دوران کودکی خود را از سر گذرانده اند، ادامه داد:
در قبلی اگر سینمای دفاع مقدس محدود به مردان جنگ دیده‌ای بود که بعدا به سینما روی
آوردند، امروز در سینمای دفاع مقدس زنانی فیلم می‌سازند که حتی فیلم اولشان شمرده می‌شود
.

نقاش‌زاده با یادآوری اینکه بهترین
فیلم‌های دفاع مقدس در این سال‌ها، کالا سرمایه‌گذاری نهادهای دولتی بوده است، گفت:
آروز می‌کنیم روزی برسد که سینمای مقاومت بدون کمک نهادهای دولتی به اقتصادی مؤثر دست
یابد و این میسر نخواهد شد مگر آن که از کلیشه‌های روایی و فرمی فاصله بگیریم و رویکردی
تازه و دلنشین در روایت دفاع مقدس اتخاذ کنیم. به این دلیل برای مخاطبان امروز باید
جریان‌های دلنشین تولید کنیم
.

وی اضافه کرد: یکی از گونه‌های بسیار
جدی و دلنشین در دنیا، سینمای جنگی است و با گذشت بیش از ۷۰ سال از انتهای جنگ جهانی دوم،
بازهم فیلم‌های جنگی بزرگ و درستی در دنیا تولید می‌شوند. پس نباید گمان کنیم با گذشت
سه دهه از جنگ تحمیلی، جنگ برای سینمای ما موضوعیت ندارد. بر تصویر به گمان من، موضوعیت،
ظرفیت و فرصت‌های سینمای جنگ کم‌کم در حال آشکار شدن است
.

نقاش‌زاده با بیان اینکه ما در
نقطه‌ای از جهان قرار داریم که در بیشتر مواقع با تهدیدهای گوناگون روبرو بوده‌ایم و به همین
دلیل فرهنگ مقاومت، بخشی از نگرش فرهنگی و تاریخی ما است، گفت: درحال حاضر با توجه
به دستاوردهای قبلی در سینمای مقاومت، حدسیات می شود امروز بتوانیم به شیوه‌ها و رویکردهای
نوینی در سینمای دفاع مقدس برسیم که ضمن تببین فرهنگ مقاومت، برای مخاطب امروز جذابیت‌های
سینمایی داشته و حتی تولیداتی مؤثر و دلنشین با عیار جهانی تولید نماییم
.

حتما بخوانید   چرا خبرنگاران با فاصله بسیار از جبهه مقاومت گزارش تهیه می‌کنند؟/ گسترش اثرگذاری مطبوعاتی با بهره برداری از خبرنگاران محلی

وی ادامه داد: از اینرو تولید و
معرفی تولیدات سینمای مقاومت، نبایستی به مخاطب داخلی محدود شود حتی براساس برنامه‌ریزی‌های
بلند مدت، باید بتوانیم به تدریج به بازارهای منطقه‌ای و به علاوه از طرف دیگر بازارهای جهانی نیز
راه یابیم
.

نقاش زاده با اشاره به اینکه هم
اکنون در معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد، با هماهنگی ریاست محترم سازمان سینمایی و مدیرعامل
محترم بنیاد، به تخصصی کردن بررسی‌ها در باب گونه‌های مختلف سینمایی توجه شایانی شده،
گفت: در عرصه سینمای مقاومت، یک شورای تخصصی با همین اسم و تشکیل شده از مدیران موثر
در سینمای دفاع مقدس، هنرمندان و فیلمسازان با تجربه و برجسته این گونه سینمایی دیزاین
شده که وظیفه اصلی این شورا، غیر از ترسیم چشم اندازها، بررسی و راهبری آثاری است
که از این پس در چرخه تولید قرار می‌گیرند
.

نقاش زاده در انتهای اضافه کرد: سینمای
مقاومت تنها یک گونه‌ی سینمایی و منحصر به سینما و سینماگران نیست، حتی به دلیل‌ی
تأثیر و نفوذ فرهنگی آن، یک دستاورد گرانبهای ملی به حساب می آید که همه‌ی ابزار‌های
کشور باید برای پیشرفت و بالندگی آن سرمایه گذاری کنند
.

انتهای پیغام/ ۱۲۱

امیدواریم نوشته “فرهنگ عاشورایی منشاء سینمای مقاومت/ معنی مقاومت بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ماست” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : مهر ۵, ۱۳۹۶
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران