لحن صادقانه و پرداختی متفات برگ برنده «سر دلبران» است

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “لحن صادقانه و پرداختی متفات برگ برنده «سر دلبران» است” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ رسول حسنی؛ رسانه ملی پیشتر تولید کارهای مناسبتی در روزهای مختلف سال، در ماه مبارک رمضان امسال قدمی دیگر در این راستا برداشته است. شبکه یک سیما با پخش «سر دلبران» موفق شد موفق رفتار کند. این سریال یکی از معدود آثاری است که به اتکای داستانی محکم و استخوان‌دار و فیلمنامه‌ای استاندارد مخاطبان فراوانی را به خود جلب کرده و همراه با آن بدور از هر گونه شعارزدگی به مسائل روزمره‌ای پرداخته که اکثریت مردم جامعه با آن درگیر هستند.

با وجود این سریال گاهی به لکنت افتاده و در ریتم دچار سخت می‌شود با اینحال کلیت اثر به دلیل داشتن روابط عِلی و معلولی منطقی توانسته تا حدی این نقیصه را مرتفع کند. تولیدکنندگان «سردلبران» با فاصله گرفتن از کلیشه‌های رایج و افتادن به دام جریان‌های پر استرس مفاهیم عمیقی چون کبر، حسد، کینه، گذشت، طمع و … را با جریان‌هایی ساده به خوبی گفته است. «سردلبران» از معدود آثاری است که هیاهوی سریال‌های دیگر رسانه ملی را ندارد. سادگی در بیان یکی از مهمترین خصوصیت‌های این سریال است که در کمال تاسف چند سالی از کارهای تلویزیونی رخت بربسته است.

همراه با داستانی سرراست و سادگی ساختار، «سردلبران» در دیزاین شخصیت درست رفتار کرده است. عملا همه شخصیت‌های سریال طیفی از خاکستری دارند و هیچ‌کدام نه سیاه مطلق‎اند نه سفید مطلق. شخصیت‌های منفی سریال بدون دلیل بدی نمی‌کنند. حتی آنچه از شخصیت‌های منفی سر می‌زند واکنش منطقی آنها برای دستیابی به موقعیت قبلی خود هستند.

حتما بخوانید   «تن‌تن و سند باد» با تقریظ رهبر انقلاب به چاپ بیست و هشتم رسید

رمز موفقیت «سر دلبران» پرداختن به معنی کبر و حسد است که گناه ابلیس و قابیل است. این دو معنی مبدل به الگوهایی شده که برای مخاطب شدیدا آشناست. پرداخت به این خصیصه‌های شیطانی ـ انسانی که هر آدمی مراتبی از آن را تجربه کرده است در هر اثر نمایشی می‌تواند یک موتور قوی باشد که مخاطب را  همراه ‌خود کند.

شخصیت روحانی سریال ـ سید سلیم ـ همزمان با اینکه بطور کلی منطقی است شدیدا از شخصیت‌های مشابهی که در سریال‌های دیگر آشنایی زادیی می‌کند. برگ برنده در دیزاین شخصیت سید سلیم در مواجه با مشکلات شخصی خود است. سید سلیم به هر میزان قدر در حل مشکلات مردم موفق است در مواجه با مشکلات خود مستاصل و پریشان است. سید سلیم واقعا نمی‌داند در برخورد با سخت خود به چه نحو رفتار کند. این مسئله توانسته شخصیت سید سلیم را داری کالبد و روح نمایشی کند. چیزی که در کمتر سریالی سراغ داریم.

شخصیت سبحان که خادم مسجد است نیز چند بُعدی است. این شخصیت با همه عصبیتی که دارد و سعی دارد آن را همراه کند دوست داشتنی و باور پذیر است. چنان که در قسمت‌هایی از این سریال دیدیدم این عصبیت که سبحان به سختی آن را تحمل می‌کند ریشه در قبلی این شخصیت دارد. قبلی‌ای که سبحان از آن توبه کرده و قصد ندارد پیرامون آن حرفی بزند.

طوبی نیز نمونه اغلب مادرانی است که بازهم در صدد حفظ خانواده پایین اسم پدری است که دیگر وجود خارجی ندارد. ایشان با وجود این باور دارد پسرش لوازم بزرگی را کسب کرده است با اینحال مکررا به ایشان گوش زد می‌کند اگر به نقطه ای رسیده به باعث اسم و اعتبار پدر است.

حتما بخوانید   ملاقات سفیر ایران در مسقط با مدیرعامل رادیو و تلویزیون سلطنت عمان

«سر دلبران» از یک جهت نیز سریال ارزشمندی است و آن تکریم معنی پدر است. در کارهای دیگر هر چقدر شخصیت پدر منکوب می‌شد، در این سریال به توجه به همه اختلافاتی بین پدر و فرزندانشان می باشد با اینحال حرمت پدری شکسته نمی‌شود. نمونه این طرز برخورد را در کنش و واکنش پروانه و دخترش بیننده هستیم.

دختر پروانه هر چقدر با ربا خواری پدرش مخالف است و مکررا با هم در حال بحث اند با اینحال حرمت پدر و فرزندی شکسته نمی‌شود. از این جهت «سر دلبران» سری درستی است و ثابت کرده بدون فریادها و بی‌احترامی‌ها می‌شود هم از اختلاف نسل‌ها گفت و هم اشتباهات بزرگترها را به آنها گوشزد کرد.

سادگی زندگی و پرداخت به دغدغه‌های طبقه پایین جامعه یکی از خصوصیت‌های بارز «سر دلبران» است. در این اثر دیگر خبری از زندگی‌های پر از تجمل و رفاه زدگی‌های مفرط خبری نیست. اگر شرایط زندگی پروانه با بقیه دارای اختلاف است این فاصله آن قدر زیاد نیست که شخصیت سبحان و مهربان و کاووس را از آن جدا بدانیم.

همه خانواده‌ها با هر توان مالی همگن و یک دست هستند و همین دلیل می‌شود که مشکلات آنها همجنس هم باشد و برای رفع آن با هم یکی بشوند. همه این نکات و همراه با هم قرار دادن آنها دلیل شده «سر دلبران» مبدل به اثر پویایی شده و نظر مخاطب را به خود جلب کند.

«محمدحسین لطیفی» که قبل از این اثر ماندگار «صاحبدلان» را کارگردانی کرده بود باز هم موفقیت خود را تکرار کرده است. خصوصیت بارز لطیفی در هر دو اثر لحن صادقانه و تسلط بر زبان تصویر و نمایش است. دو امتیاز که در کمتر اثری بیننده آن هستیم. این لحن صادقانه مهمترین عنصری است که مخاطب را به خود جلب می‌کند حتی اگر سریال مورد نظر به لحاظ فنی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد.

حتما بخوانید   برنامه مراسم شب‌های قدر در حرم امام راحل مطرح شد

انتهای پیغام/ ۱۶۱

امیدواریم نوشته “لحن صادقانه و پرداختی متفات برگ برنده «سر دلبران» است” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : خرداد ۲۰, ۱۳۹۷
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران