مارکت و مخاطب کودک و نوجوان ایران تقدیم به سینمای هالیوود شد

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “مارکت و مخاطب کودک و نوجوان ایران تقدیم به سینمای هالیوود شد” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ اکبر صفرزاده؛ با نگاهی به پر فروش‌ترین کارهای سینمایی هالیوود، درمی‌یابیم که عمده هدف‌گذاری‌های این کارهای در راستای جذب حداکثری مخاطبان کودک و نوجوان است که در بسیاری از موارد نیز موفق می‌شوند رضایت مردم بزرگسال را نیز کسب و فروش‌های جهانی و میلیارد دلاری را از آن خود کنند.

 

جرج لوکاس در باب سه‌گانه جنگ ستارگان بیان می کند: «این فیلم را برای کودکان هشت سال به بالا تهیه کردم و باورنکردنی اینکه مردم بزرگسال خیلی بیشتر از کودکان با آن رابطه برقرار کردند. هدفم نیز تولید فیلمی شدیداً ماجراجویانه بود؛ از آن‌ها که در کودکی عاشقشان بودم.»

 

بسیاری از تولیدکنندگان سینمای هالیوود به دلیل وصل بودن به بخش خصوصی و تکیه بر فروش بلیط و خواست مردم، از بسیاری از امراض و توهم‌های موجود در سینمای بسیاری از کشورها، بطور کلی به دور هستند.

 

بخش خصوصی سینمای هالیوود برای جلوگیری از شکست اقتصادی فیلم، در مخاطب شناسی، خواست شناسی و مارکت شناسی دقت های ضروری را به رفتار می‌آورد و این گونه کارشناسی‌ها را با دقت بسیار فراوانی در تولید و تهیه فیلم اعمال می‌کند.

 

سینمای هالیوود با کارشناسی‌های دقیقی که در طول سال‌های متمادی در عرصه مخاطب شناسی انجام داد خیلی زود فهمید که مخاطبان اصلی فیلم و سینما نه مردم بزرگسال، نه مردم سالمند، نه مردم متاهل و نه مردم میانسال هستند، حتی مهمترین مخاطبان این صنعت را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و باید فیلم را با استناد به خواست و نیازهای بنیادی آنها تولید.

حتما بخوانید   معرفی دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تا 10 روز آتی

 

پیرامون همین مسئله در اکثر فیلم‌های پر فروش هالیوود مشاهده می‌کنیم که  قهرمان اصلی کودکان یا نوجوانان یا جوانان پایین ۲۵ سال هستند، نمونه بارز آن ارباب حلقه‌ها است، یا مرد عنکبوتی، یا…

 

در سینمای هالیوود، اغلب جریان‌هایی مبدل به فیلم‌های پرهزینه می‌شوند که عرصه‌های ضروری برای جذب حداکثری نوجوانان و کودکان را داشته باشند، مانند شرک، راتاتوی، زورو، دزدان دریایی کارائیب، تایتانیک و…، که با کمی دقت در اینگونه فیلم‌ها متوجه می‌شویم که مفاهیم عمیق و مهم مد نظر کارگردان یا نویسنده به ساده‌ترین و دلنشین ترین و شیواترین شکل ممکن بیان می‌شوند، به نحوی که برای مردم زیادی از گروه های سنی قابل فهم باشند.

 

حرف‌های پیچیده و غیرقابل فهم عمدتا در سینمای اروپا یا در سینمای کشورهای جهان سوم و برای به رخ کشیدن فهم کارگردان و یا نویسنده به زبان می‌آیند؛ سینمایی که عمدتا مخاطبان چندانی نیز ندارند.

 

بسیاری از روانشناسان بر این باورند که انسان تا سن ۲۰ سالگی توانایی بسیار فراوانی برای آموزش پذیری دارد و بعد از آن تاثیرپذیری و آموزش‌پذیری انسان بسیار کم می‌شود. بزرگان دین اسلام و مذهب تشیع نیز بر تربیت‌پذیری انسان تا سن ۲۰ سالگی تاکید کرده و انسان را مثل درختی می‌دانند که بعد از ۲۰ سالگی حالت دادن به آن بسیار سخت و ساده نیست. سینما مهمترین ابزار آموزشی و پرمخاطب‌ترین و دلنشین‌ترین رسانه موجود در جهان امروز است.

 

در طول سال‌های قبلی بسیاری از نویسنده‌ها و کارگردان‌های سینمای ایران به جهت ساختن فیلم‌های فاخر و گفتن حرف‌های به ظاهر مهم یا تولید فیلم‌هایی که در جهت منافع حزبی باشد مهمترین مارکت و مخاطب سینمای ایران را که همان کودکان و نوجوانان هستند، رها کرده و در کمال تاسف برای آن‌ها فیلم چندانی نساختند و یا اگر هم ساختند آن قدر کم رمق و کم جان بود که نتوانست رضایت آن‌ها را جلب کند و بدین ترتیب مارکت و مخاطبی حدودا ۲۰ میلیون نفری در ایران دو دستی و با احترامات ویژه! تقدیم فیلم‌های سینمایی و بازی‌های رایانه ای هالیوود شد.

حتما بخوانید   ورژن بلوری «بادیگارد» بزودی روانه مارکت می‌شود

انتهای پیغام/ ۱۲۱

امیدواریم نوشته “مارکت و مخاطب کودک و نوجوان ایران تقدیم به سینمای هالیوود شد” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : مهر ۲۱, ۱۳۹۶
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران