«منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای» بازشناسی نظام فکری جمهوری اسلامی ایران است

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “«منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای» بازشناسی نظام فکری جمهوری اسلامی ایران است” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

به نوشته خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، شناخت هر انقلاب بدون راه‌یابی به اندیشه و رسوخ در منظومه فکری رهبر و رهبران ممکن نیست. انتشار کتاب «منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای» گامی مهم در شناخت اندیشه‌ها و نوع رهبری معظم‌له است که ضرورت وجود چنین اثری عمق حس می‌شد.

متن پایین به بررسی این اثر و ضرورت‌ وجود چنین کتابی می‌پردازد.

سخنی در شروع

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ و روی کار آمدن حکومتی روی کارآمد که اصلی‌ترین و بارزترین وجه آن «ولایت فقیه» است، اصل ولایت فقیه که حضرت امام خمینی (ره) احیاکننده و منادی آن بود مهمترین دلیل مانایی و پویایی انقلاب اسلامی است.

باور به جدایی ناپذیری دین از سیاست رکنی است که باور به فلسفه وجودی ولایت فقیه آن را در رفتار ممکن کرده است. چهار دهه ثبات انقلاب اسلامی بهترین دلیل بر این مدعاست. مروری بر رخدادهای دوره رهبری امام خمینی (ره) مانند، ترورهای دهه شصت، فعالیت‌های تجزیه طلبان و گروهک‌هایی که قصد براندازی داشتند و مهم‌تر از همه جنگ تحمیلی هشت ساله برای سقوط انقلاب اسلامی نوپای ایران کافی بود. با اینحال چه چیزی باعث شد تا این انقلاب اسلامی در طرف دیگر این هجمه‌ها فرونریزد؟

خود باوری رهبر این انقلاب همراه با شخصیت پیامبرگونه‌ای که داشت باعث شده بود تا این مرد بی‌بدیل تنها به رسالت خود رفتار کند. رسالتی که بیش از ۱۴ قرن علما و زعمای شیعه در مقابل آن سکوت کرده‌ بودند. همراه با رهبری حکیمانه امام خمینی (ره) اکثریت مردم نیز با ایمان به چنین رهبر و حکومتی انقلاب اسلامی را به نسل امروز رساندند.

بعد از ارتحال امام خمینی (ره) و پذیرش بار سنگین رهبری انقلاب اسلامی از جانب «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» انقلاب در مسیر تازه ای افتاد. این مسیر تازه نه معنای انحراف که به معنای افزایش و صدور آن است. در دوران رهبری معظم‌له نیز وقایع تلخی متفاوتی در کشور اتفاق که می‌موفق شد به حذف کلمه «اسلامی» از عبارت جمهوری اسلامی ایران بیانجامد.

همراه با همه آن وقایع «فتنه ۸۸» کافی بود تا چیزی از ولایت فقیه و اسلامی بودن حکموتش نماند. چرا که اصلی‌ترین خواسته و شعار عاملان و حامیان فتنه «اصل ولایت فقیه» بود. شعاری که آن ایام علیه اصل ولایت فقیه داده می‌شد نشان از این بود که خواسته عاملان فتنه نه انتقاد به نتایج انتخابات که براندازی حکومتی بنا شده بر اسلام بود. سلامت ماندن انقلاب اسلامی از این کوران‌ها که می‌موفق شد هر حکومت دیگری را ساقط کند، جز وجود معجزه گونه با این وجود‌فقیه دلیل دیگری نداشت.

حتما بخوانید   بازخوانی اولین رمان دفاع مقدس در «کتاب شب» رادیو تهران

شناخت انقلاب اسلامی ایران در گروه شناخت رهبران مردمی آن است که برای خود مقامی قائل نیستند و شان و طبقه خود را هم ردیف پایین‌ترین طبقات ـ مستضعفین ـ می‌دانند. اعتقادی که با کمال تاسف برای عده ای از مسئولین کشور درک ناشدنی است.

به توجه به نقش بنیادی و غیر قابل انکار مقام معظم رهبری در حفظ انقلاب اسلامی، هنوز کار شایسته و قابل توجه در بازشناسی رهبری و هدایت‌گری ایشان نشده است. با اینحال تالیف و انتشار کتاب ارزشمند «منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای» اتفاقی مبارک در این مسیر است. اتفاقی که با وجود این مهم و ماندگار است با اینحال کافی نیست.

پیرامون کتاب منظومه

«منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای» در ۲ جلد و هزار و ۴۰۰ و ۳۹ صفحه به کوشش «عبدالحسین خسروپناه» و جمعی از پژوهشگران تالیف و تدوین شده است.

کتاب در چهار بخش و ۲۴ فصل به شرح پایین تنظیم شده است:

بخش اول: نظام‌های بینشی و نگرشی (جهان بینی اسلامی)

فصل اول:

این فصل با عنوان «منطق فهم اسلام» نوشته «سعید لواسانی» در چهار گفتار شامل: «کلیات»، «ارکان منظومه فکری مقام معظم رهبری»، «منافع معرفت دینی» و «آسیب‌های معرفت دینی» تالیف شده است.

فصل دوم:

این فصل به قلم «مهدی رودبندی» در شش گفتار به این شرح تنظیم شده است: «کلیات»، «مکان خدا شناسی در منظومه فکری مقام معظم رهبری»، «اثبات وجود خدا»، «توحید و صفات الهی»، «افعال الهی»، «کارکردهای فردی و اجتماعی توحید»

فصل سوم:

این با عنوان «ولایت در منظومه فکری مقام معظم رهبری»، به قلم «عبدالله محمدی» نوشته شده و شامل مباحث پایین است.

«معنی شناسی»، «مکان ولایت در منظومه فکری مقام معظم رهبری»، «کارهای و نتایج ولایت»، «هستی شناسی ولایت (اثبات ضرورت وجود نبوت و امامت)»، «صفات انسان کامل»، «اهداف و کارکردهای ولایت (اهداف مشترک پیامبران و اماما)»، «مهدویت»، «ولایت فقیه»

فصل چهارم:

 این فصل «اسلام شناسی» اسم گذاری شده که نویسندگی آن را «سیدفرید سیدجوادی» به عهده داشته است.

این فصل در ۱۲ گفتار تنظیم شده است.

«کلیات»، «اهداف و مقاصد اسلام»، «عوامل پذیرش اسلام»، «قلمرو جامعیت اسلام»، «جاودانگی و جهانی بودن اسلام»، «خاتمیت اسلام»، «اسلام و اهل بیت علیهم السلام»، «اسلام و عالمان دین»، «اسلام و تعقل»، «اسلام و علوم بشری»، «کارکردهای اسلام»، «راهبردهای کلان اسلام»

بخش دوم: «نظام‌های منشی و رفتاری (معنویت، اخلاق و تربیت و عبادت)

فصل اول:

حتما بخوانید   اولین جشنواره رزم‌نوازان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران کلید خورد

این فصل «نظام معنویت اسلامی» اسم گذاری شده و «حمیدرضا مضاهری سیف» آن را نوشته است و حاوی شش گفتار است.

«کلیات»، «گونه شناسی معنویت»، «مبانی معنویت»، «عوامل معنویت»، «کارکردهای معنویت» و «معضلات معنویت»

فصل دوم:

«نظام اخلاقی اسلامی» اسم گذاری شده و «روح‌الله ناظری» آن را تالیف کرده است. این فصل حاوی هشت بخش به شرح پایین است.

«کلیات»، «ضرورت تهذیب نفس»، «مکان اخلاق در فرهنگ عمومی»، «مکان نظام اخلاقی»، «مبانی نظام اخلاقی»، «فضائل و رذائل اخلاقی»، «اخلاق کاربردی» و «مکان سبک زندگی در نظام اخلاقی».

فصل سوم:

«مرتضی لطفی» و «محمد شعبانی» مشترکا این فصل را با عنوان «نظام تربیتی اسلام» تالیف کرده‌اند که حاوی ۱۰ گفتار به شرح پایین است.

«کلیات»، «مبانی تربیت»، «اصول تربیت»، «اهدف تربیت»، «شیوه‌های تربیت»، «عوامل تربیت»، «معضلات تربیت»، «مقاطع تربیت»، «مربیان تربیت» و «منابع تربیت»

فصل چهارم:

«نظام عبادی اسلام» اسم گذاری شده و «ابوالحسن غفاری» آن را به نگارش درآورده است و حاوی هشت بخش به شرح پایین است.

«کلیات»، «مبانی نظام عبادی»، «اهدف نظام عبادی»، «مراتب عبادت»، «شرایط و معضلات عبادت»، «اعمال عبادی»، «الگوهای عبادی» و «موسم‌های عبادی»

بخش سوم: نظام‌های اجتماعی اسلام

فصل اول:

«ابوالحسن حسنی» این فصل را با عنوان «نظام فرهنگ اسلامی» به نگارش درآورده است و حاوی پنج فصل است.

«کلیات»، «ابعاد فرهنگ»، «بیماری‌های فرهنگی»، «تهاجم فرهنگی»، «جلوگیری از تهاجم فرهنگی»

فصل دوم:

«نظام علمی اسلام» عنوان این فصل است که آن را «امیر سیاهپوش» نوشته و حاوی ۹ بخش است.

«کلیات»، «مکان نظام علمی»، «اهداف نظام علمی»، «مبانی و معضلات نظام علمی»، «ضرورت نوسازی در نظام علمی»، «ساحت آموزش»، «ساحت پژوهش»، «ساحت تولید علم»، «معضلات پیشرفت علمی»

فصل سوم:

«عبدالله نظرزاده» فصل سوم از این بخش را با عنوان «نظام مدیریت اسلامی» به نگارش درآورده است که حاوی ۱۳ فصل است.

«کلیات»، «مبانی نظام مدیریت»،  «اهداف نظام مدیریت»، «ارزش‌های محوری در نظام مدیریت»، «مکان ولایت فقیه در مدیریت»، «شیوه رهبری ولایی»، «تصمیم‌گیری»، «برنامه ریزی»، «سازمان‌دهی»، «نظارت و کنترل»، «انگیزش»، «ارزشیابی»، «اصول راهبردی نظان مدیریتی اسلامی»

فصل چهارم:

این فصل «نظام سیاست اسلامی» اسم گذاری شده و «محسن مهاجرنیا» آن را به نگارش درآورده است و حاوی پنج فصل است.

«کلیات»، «مبانی نظام سیاسی اسلام»، «اهداف نظام سیاسی»، «اصول ارزشی نظام سیاسی اسلام»، «اصول راهبردی نظام سیاسی اسلام»

فصل پنجم:

«امیر سیاهپوش» این فصل را با عنوان «نظام اقتصادی اسلامی» تالیف کرده است که حاوی هشت فصل به شرح پایین است.

«کلیات»، «مبانی نظام اقتصادی»، «اهداف نظام اقتصادی»، «دیدگاه‌های اررشی نظام اقتصادی»، «اقتصاد مقاومتی»، «فعالیت‌های اقتصادی محاز»، «رفتارهای اقتصادی» و «مصرف در افتصاد اسلامی»

حتما بخوانید   انجن اهل قلم خانه دیگر من/ دامن شهدا را گرفتم تا دستم را رها نکنند

فصل ششم:

این فصل در شش بخش تحت عنوان «نظام حقوقی اسلامی»، به وسیله «رضا محمدی» تالیف شده و به شرح پایین است.

«کلیات»، «مبانی و اهداف نظام حقوقی اسلام»، «قواعد و اصول حقوقی»، «حقوق مردم»، «حقوق دولت»، «نهادهای قانون گذار»،

فصل هفتم:

این فصل «نظام قضایی اسلام» اسم گذاری شده که «فرج‌الله هدایت‌نیا» آن را نوشته است و حاوی چهار بخش است.

«کلیات»، «ارکان قوه قضائیه»، «اخلاق و آداب قضا»، «بایسته‌های نظام قضایی»

فصل هشتم:

«نظام ایمنی – دفاعی اسلام» اسم این فصل است که «نجف‌علی غلامی» آن را تالیف کرده است و حاوی شش گفتار است.

«کلیات»، «گونه شناسی امنیت»، «مبانی دفاع»، «نهادهای ایمنی»، «نهادهای دفاعی»، «آسیب‌شناسی امنیت»

بخش چهارم: اهداف اجتماعی اسلام

فصل اول:

«اقتصاد اسلامی» عنوان این فصل است که «مرتضی نبوی» و «صالح اسکندری» مشترکا آن را به نگارش درآورده‌اند. این فصل حاوی هفت بخش است.

«مکان استقلال در اندیشه مقام معظم رهبری»، «مبانی استقلال»، «انواع یا سطوح استقلال»، «مهم‌های استقلال»، «راهبردهای استقلال»، «اهداف استقلال»، «استقلال ملت‌ها و جهانی شدن»

فصل دوم:

«آزادی اسلامی» اسم این فصل است که «ابوالحسن حسنی» آن را به نگارش درآورده است و حاوی هفت فصل است.

«کلیات»، «مکان آزادی»، «ملاک آزادی»، «مصادیق آزادی»، «آسیب شناسی آزادی»، «مرزهای آزادی» و «ادب آزادی».

فصل  سوم:

«عدالت اسلامی» عنوان این فصل است که «محمد زارع قراملکی» آن را تالیف کرده است و حاوی هفت گفتار به شرح پایین است

«کلیات»، «مکان عدالت در منظومه فکری مقام معظم رهبری»، «مبانی عدالت اجتماعی»، «اصول راهبردی عدالت اجتماعی»، «اصول کاربردی تحقق عدالت اجتماعی»، «معضلات و آسیب‌های تحقق عدالت اجتماعی» و «پیامدهای عدالت اجتماعی»

فصل چهارم:

«امیر سیاهپوش» این فصل را با عنوان «پیشرفت اسلامی» در ۹ فصل تنظیم کرده است.

«کلیات»، «نقد الگوهای پیشرفت»، «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت»، «مبانی الگوی پیشرفت اسلامی»، «محتوای اسلامی پیشرفت»، «منابع الگوی پیشرفت اسلامی»، «عرصه‌های پیشرفت»، «مهم‌های پیشرفت» و «الزامات پیشرفت»

فصل پنجم:

تازه ترین فصل از این بخش «تمدن اسلامی» اسم گذاری شده و مشترکا به وسیله «عبدالحسین خسروپناه» و «مهدی شاهرخ اصفهانی» در شش فصل تالیف شده است.

«کلیات»، «انواع تمدن»، «فرآورده‌های تمدن»، «آسیب شناسی تمدن غربی»، «عوامل پیشرفت و انحطاط مسلمین»، «مولفه‌های تمدن اسلامی – ایرانی»

«منظومه فکری مقام معظم رهبری» در دو جلد و ۱۴۳۹صفحه به کوشش «عبدالحسین خسروپناه» و جمعی از پژوهشگران تالیف و به وسیله سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پخش شده است.

انتهای پیغام/ ۱۶۱

امیدواریم نوشته “«منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای» بازشناسی نظام فکری جمهوری اسلامی ایران است” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : تیر ۲۰, ۱۳۹۷
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران