کاش قسمت‌هایی از «دست خون» به کتاب درسی بیاید

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “کاش قسمت‌هایی از «دست خون» به کتاب درسی بیاید” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

به نوشته گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، چهارمین نشست «رصد صبح» با نقد و بررسی سری شعر «دست خون» از سروده‌های علی محمد مودب با حضور میلاد عرفان‌پور، مرتضی امیری اسفندقه، محمود اکرامی و هادی خورشاهیان در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، علی محمد مودب شاعر و سراینده اثر پیرامون کتاب «دست خون» اظهار داشت: من اهل روستای تقی آباد در تربت جام هستم. سال ها بود که به دلیل مشغله به روستای خود سر نزده بودم. هویت ما آن جا شکل گرفته است با این وجود هم اینک شکل روستا تغییر کرده است و مدرنیزه شده است و قهر طبیعت مانند خشکسالی پیش آمده است. سبک زندگی قدیم تغییر کرده است. در قبلی بیشتر مردم روستانشین بودند و اکنون بیشتر شهرنشین و هویتشان دارای اختلاف شده است. معنی کار و کارگری و همیاری و کمک کردن تغییر کرده است. وقتی متوجه شدم که خودم هم به مرور لحظه قبلی را فراموش کرده ام تصمیم گرفتم جریان قبلی را به روش شعر در بیاورم.

خورشاهیان: «دست خون» ما را به خودمان برمی گرداند

هادی خورشاهیان از نویسندگان و منتقدین ادبی در باب اشعار مودب گفت: مودب عینیت های ما را به خودمان نشان می دهد. ما نیاز داریم که به قبلی خود برگردیم. حال اکنون ما حال قشنگی نیست. همه افسرده و دلمرده هستیم. مودب در این منظومه چهارپاره به سبک خراسانی ما را به خودمان بر می گرداند. ایشان در باب روستای کودکی خود سروده است و در جهان امروز غنیمتی است کم مانند.

ایشان پیشتر اضافه کرد: ادبیات برنامه ریزی شده است که آیینه تمام نمای دوران ما باشد. در این کتاب همه خاطرات مطرح شده خاطرات مشترک ما  و حقیقی است. ما نیاز داریم به خودمان برگردیم. با مهربانی و برادری به نقطه ای می رسیم. و در کتاب به اصالت خود بر می گردیم.

این نویسنده در قسمت بعدی سخنان خود خاطر نشان کرد، کتاب «دست خون» در همان مسیر که نامه حضرت امیر به صاحب می تواند تحول آفرین باشد امکان اثرگذاری بر مخاطب و جامعه را دارد و اقتدا به همان فرامین الهی و ولایی دارد.

حتما بخوانید   تمدید فرصت ارسال اثر به نشست شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان

خورشاهیان گفت من که خود پدرم شهید شده است و اهل خراسانم بطور کلی با این متن رابطه برقرار می کنم و می فهمم مودب از چه چیزهایی سخن بیان میکند. خورشاهیان با نقد جریان های خودباخته و روشن فکری و تاکید بر لزوم توجه به غیرت ملی و ایرانی و اینکه آرامش امروز ما در بسیاری از کشورهای مطرح اروپا که خیلی ها سنگ آنان را به سینه می زنند نیز نیست شعر مودب را شعری بی پیرایه و صادقانه و ایرانی قلمداد کرد.

این رمان نویس و شاعر گفت: دو گروه ناامیدی را در جامعه پخش می کنند یکی افرادی که کشور را در طرف دیگر غرب می کوبند و تحقیر می کنند و یکی قدیمی های ما که لحظه طاغوت را بازهم تبلیغ می کنند همزمان با اینکه بسیاری از روشنفکران لحظه طاغوت حقایق و رنج انسان ها در آن دوران را به روشنی گفته اند. هادی خورشاهیان با ذکر خیری از رمان علیرضا قزوه به اسم «برادر انگلستان» از قضاوت های غیر منصفانه پیرامون نویسندگان و شاعران صرفا به خاطر اینکه به جریان روشنفکری اقبال نکرده اند، انتقاد کرد.

اکرامی: مودب در کتاب خود «فن سالاری» را پایین پرسش برده است

محمود اکرامی شاعر، مردم شناس و منتقد ادبی گفت: در باب این کتاب حرف زدن کاری سهل و ممتنع است. کتاب «دست خون» آدمی را در سه مرحله از زندگی نشان می دهد. مودب خودش را در قبلی در روستای خود به تصویر می کشد به شکل یک «روستاوند». راوی در این کتاب فاعل مشاهده گر است نه ناظر. خودش در تمام آن خاطرات حضور داشته است و رفتار کننده به کار است. در مرحله بعدی از روستا به شهر رفته و شهروند می شود و دغدغه های ایشان مشکلات شهر شده است و در مرحله آخر «جهان وند» است و دغدغه هایش بزرگتر از شهر و کشور خود می شود و به مسایلی چون افغانستان و جنگ جهانی و… می پردازد و غصه دنیا را می خورد. دغدغه های روستا و شهر و دنیا را با هم دارد. مانند خانه های کوچک شهر مانند قوطی کبریت یا برج های بلند که به آسمان حمله می کنند.

حتما بخوانید   پوستر سوگواره نمایشی «رکعت به رکعت عاشقی» معرفی شد

این منتقد پیشتر از مشکلات شهر گفت و اضافه کرد: در روستاها همه کوچه ها کج بودند و قبله خانه ها راست با این وجود در شهر همه کوچه ها و خانه ها راست هستند، خیابان ها نیز با این وجود قبله کج می شود. این تفکر فن سالاری است که مودب در کتاب خود آن را پایین پرسش برده است.

بهره برداری از اسامی بومی و روستاها در کتاب به خوبی به کار برده شد

اکرامی فر گفت: تئوری در جامعه شناسی است به اسم تئوری انبوه تنها که بیان میکند انسان ها در جمع قرار دارند با این وجود تنها هستند. در عصر حاضر از جمعیت می ترسیم و قبلی از تنهایی. مودب در کتاب از نگاه یک مردم شناس حرف می زند. جهان امروزه شی سرور است، یعنی ما زیرمجموعه چیزی هستیم که با پول خریده ایم. مودب به این نگاه انتقاد دارد و اعتقاد دارد معنویت حرف اول را می زند.

ایشان پیشتر در باب تکنیک های فنی اثر نیز گفت: دو شیوه در انتقال معنا در ادبیات می باشد؛ آشنا و آشنا زدایی. در شیوه آشنا نویسنده از تجربه های مشترک استفاده می کند که یادآوری موضوعی برای مخاطب است. در شیوه آشنازدایی حرف های تازه مطرح می شود که مخاطب متعجب می شود. مودب در این اشعار از شیوه آشنا استفاده کرده است که برای همه آشنا است. در این سری ابتدای مسئله، پرسش در مخاطب ایجاد می کند. برای ترغیب ایشان به ادامه خواندن.

در این کتاب تکنیک تکرار برای اثرگذاری در افکار خواننده استفاده شده است. تکرارها متناوب و متناسب است. تکرار گاهی برای تاکید و گاهی برای بی اختلاف سازی استفاده می شود. این تکرار به خوبی در کتاب مطرح شده است. بهره برداری از اسامی بومی و روستاها در کتاب به خوبی به کار برده شده است. تنوع روستاها مطرح شده است. تکنیک همسویی با جمع از شیوه های اثرگذاری در جمع است. ما برای ادبیات عامیانه سه خصوصیت را ضروری داریم ذهن، زبان و نحو عامه. شکستن زبان تنها معیار عامه نیست.

حتما بخوانید   بزرگترین غفلت شیعه از عاشورا و 500 سال نگاه معیوب به محافل دینی/ توجه دلسوزان انقلاب دلیل پیشرفت شعر عاشورایی است

اکرامی فر پیشتر گفت: مودب در کتاب انسان تک ساحتی را نقد می کند. شاعر نباید ادا در بیارود و باید خودش باشد.

عرفان پور: شعر انقلاب، شعر زندگی است

پیشتر میلاد عرفان پور در باب شعر انقلاب گفت: شعر انقلاب شعر زندگی است یعنی همه جهات زندگی را شامل می شود و اشعار مودب از نمونه اشعار اصیلی انقلاب اسلامی است به همین خاطر برآمده از زندگی طبیعی اوست. در شعر ایشان هم عشق یافت می شود هم حماسه هم عاطفه. همه ساحت های موضوعی که در ادبیات قبلی ما می باشد در این کتاب جمع آمده است.

اسفندقه: شاعر وقتی به زادگاهش بازگشته، جامعه شناس برگشته

در انتهای مرتضی امیری اسفندقه شاعر و کارشناس ادبی در باب مودب گفت: برخی روستانشین ها به شهر رفته تحصیل می کنند و از نو به روستا بر می گردند و به مردم روستای خود کمک می کنند و شاعر می تواند این گونه به روستای خود کمک کند با یادآوری خاطرات قبلی و زندگی روستایی مردم. شاعر باید تلاش کند که مشکلات جامعه را مطرح کرده و حل کند. شاعر وقتی به زادگاهش برگشته جامعه شناس برگشته است و می تواند لایه لایه مشکلات جامعه را حل کند. در این کتاب مودب از کسی جانبداری نکرده است و تنها به ایرانی بودن پرداخته است.

وی ادامه داد: این تازه ترین کتاب علی محمد مؤدب به راستی برگ برنده و اثر ارجمندی است.

اسفندقه باخواندن بخش هایی از شعر دستخون توجه مخاطبان را به زیبایی های ادبی و زیستی این کتاب جلب کرد و اضافه کرد: کاش قسمت هایی از این کتاب آموزنده در کتاب های درسی بیاید و معلمان آن را به نسل های بعدی بیاموزند.

در حاشیه این نشست کارهای شاعران حاضر با تخفیف ویژه معرفی شد و در انتهای این نشست علی محمد مودب و دیگر شعرای حاضر در مراسم  به امضای کتاب هایشان برای مخاطبان پرداختند.

انتهای پیغام/ ۱۲۱

امیدواریم نوشته “کاش قسمت‌هایی از «دست خون» به کتاب درسی بیاید” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : آذر ۷, ۱۳۹۶
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران