۱۵ هزار مخاطب مهمان فیلم‌های سینمای انقلاب/ قالب‌های تازه برای جریان سازی اکران‌های سینمای انقلاب

در باب فرهنگ و هنر نوشته ای داریم با عنوان “۱۵ هزار مخاطب مهمان فیلم‌های سینمای انقلاب/ قالب‌های تازه برای جریان سازی اکران‌های سینمای انقلاب” که امیدواریم مورد بهره برداری شما قرار بگیرد.

به نوشته گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس،
شروع نیم‌سال دوم سال ۹۶ همراه شد با اولین ماه سال تازه هجری قمری و مهر و
محرم همراه با هم به استقبال فعالین فرهنگی کشور آمدند. تلاقی این دو ماه،
تلاقی دو مناسبت فرهنگی عظیم و گسترده یعنی محرم و هفته دفاع مقدس است.
دهه اول محرم بستر پرشورترین و پر مخاطب‌ترین فعالیت فرهنگی در کشور است که
مکان‌های مذهبی از قبیل هیئت‌ها و مساجد و بسیاری از نهاد‌ها و مراکز فرهنگی
مردمی و غیر مردمی، دولتی و غیر دولتی را به فعالیت و حرکت وا‌می‌دارد.


از جهت دیگر ۳۱ شهریور سال‌روز شروع حمله نظامی عراق به
ایران است که پیامدش جنگی هشت ساله بود. جدالی که برخلاف تصور قبلی غرب،
ایران در این جنگ پرتلفات و پرهزینه حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد.
مروری بر روزنامه‌های چاپ تهران در شهریور ماه آن سال نشان می‌دهد که
همزمان با گزینش در ابتدا وزیر برای جمهوری اسلامی، از نیمه این ماه زد و
خورد‌های مرزی عراق و ایران رو شدیدا گذارده بود که بعد از ظهر ۲۲ سپتامبر
ناگهان نیروی هوایی عراق تهران، تبریز، همدان، کرمانشاه، شهرکرد و شهرهای
خوزستان را مورد حمله قرار داد و همزمان ناوچه های آن کشور به سواحل ایران
تا بوشهر تعرض کردند و متعاقب آن نیروی زمینی عراق تعرّض به میهن ما را
شروع کرد.


در نگاه اول و با اسم برنامه‌ریز و اکتیو فرهنگی،
مناسبت‌هایی اینچنینی شما را بی نیاز و یا بی رغبت به فرضیه پردازی و انجام
فعالیتی نوین می‌کند و گاه همین مسئله مانع از افزایش و تحول برنامه‌های
تکراری و روتین می‌شود. لکن ۱۰ روز ابتدایی ماه محرم و مهر برای فعالان
فرهنگیِ اکران کننده، منشا خیر و برکت بود و بهترین کارآیی شش ماه و ۱۰ روز
اخیرشان را ایجاد کرد. به نحوی که میزان مخاطبان اکران‌های دهه ابتدایی فصل
پاییز بیش از تمام مخاطبانِ ماه شهریور بود.

حتما بخوانید   فراخوان اولین جشنواره بین‌المللی فیلم صلح پخش شد


۱۵ هزار و ۵۷۳ نفر عدد کمی نیست! یقینا عدد بزرگی
است. بزرگتر از ۱۱ هزار و ۱۰۱ نفر مخاطب ماه پیش اکران مردمی‌هاست. برابر با
۱۵۵ میلیون تومان بلیط سینما در تهران. با اینحال بزرگی‌اش به تلاشی است که به وسیله
۵۰ نفر بدون چشم‌داشت صورت گرفته است و چنین وسعتی یافته است. این
عظمت، خیلی آرام دردی هم بهمراه دارد. «سهم باقی فعالان فرهنگی از این
فعالیت چیست؟ آن چند میلیون و چند نفر اکتیو فرهنگیِ منهای این ۵۰ نفر!»


نمایندگانی از ۱۶ استان در دهه اول محرم اکران‌های
مردمی داشته‌اند که با استناد به این شرایط کرمانی‌ها برای بار نخست در یک سال واپسین
توانستند بیشترین میزان اکران را به اسم خود ثبت کنند با ۲۲ اکران در ۱۰
روز. بعد از آن همدان و خوزستان در بیشتر مواقع اکتیو ثبات خودشان را بازهم حفظ
کرده‌اند و با ۱۳ و ۱۲ اکران بیش از دیگر استان‌های تمامی کشور «دغدغه‌های
فرهنگی» رنگ و بوی اکران فیلم به خود گرفته است.


یکی از علل گستردگی مخاطبان اکران در بازه زمانی
بیان شده، فرضیه سینما‌های مردمی است که در سه قالب متنوع و دلنشین انجام شده
است. «سینما سنگر»، «سینما هیئت» و «سینما سیار» سه قالب اکران‌های مردمی
است که زنجیره‌وار، مستمر و هدفمند بودن از خصوصیت‌های این نوع سینما‌های
مردمی است.


با استناد به این شرایط کرمانی‌ها با معطوف کردن اکران‌های خود
روی سینماهیئت توانستند ۲۱ اکران در هیئت‌های شهرستان بردسیر برگزار کنند.
اکران کننده‌های روستای کهریز کرمانشاه هم که اخیرا اکران‌های‌شان را
شروع کرده‌اند، تمام توان‌شان را روی سینما هیئت گذاشتند و اثری از قبیل «با
صبر زندگی» را که به حصر فوعه و کفریا می‌پردازد و جزو کارهای کمتر بنمایش درآمده
است، اکران کردند تا سومین اکران کننده کشوری این اثر باشند.


ستاد اکران مردمی چناران با اینحال جزو اولین گروه‌هایی
بود که عَلَم سینما سنگر را در کشور بلند کرد و با تمام مشکلاتی که در
مسائل خدمات رسانی و اجرایی برای‌شان ایجاد شد، کار را جلو بردند. غیر از
چناران، دو تیم اکران کننده در منطقه ۱۷ تهران نیز سینما سنگر برگزار
کردند. از تهران که بگذریم در شرق کشور اکران کننده‌های خوسفِ استان خراسان
جنوبی نیز سینما سنگری در کنفرانس دفاع مقدس برپا کرده بودند و با آثاری
پیشرو از قبیل «یتیم خانه ایران» از مهمانان‌شان پذیرایی کردند.

حتما بخوانید   پخش نماز ظهر عاشورا در تمامی کشور از شبکه‌های سیما


باغملکی‌ها که اخیرا جشن ۲۰۰ اُمین اکران‌شان را
برگزار کردند، سینما سنگر متفاوتی را تجربه کردند. سینما سنگری که همراه با
خیابان برگزار می‌شد و از لحاظ امکاناتی نه بودجه کلانی از نهادی گرفته
بودند و نه خدمات رسانی مخصوصی داشتند. سینما سنگری ساده و دوست داشتنی همراه با
خیابان که یادآور فعالیت‌های فرهنگی بی غل و غش دهه ۶۰ است. سادگی با مزه ای که
باعث شده حتی در سفر‌های خارج از فاصله از قبیل زیارت نجف نیز همراهان‌شان را
با کمترین قابلیت ها، میزبان کارهای جشنواره عمار کنند.


تازه ترین سینما سنگر هم در نهاوند همدان افتتاح شده است
که اکران کننده‌ها پای مسئولین و مدیران را به سینما سنگر‌شان کشاندند و
آثاری از نمونه نماهنگ تخریب مزار شهدا و مستند راز مزار را به نمایش
درآوردند تا تعاملی میان فعالین فرهنگی شهرستان و مسئولین در موضوعات مهم
فرهنگی از قبیل بحث مزار شهدا ایجاد کنند.


 هیئت ویژه بانوان روستای دهفول نهاوند هم در این
دهه فعالیت شاخصی داشت و هر شب در ماه محرم به اکران کارهای کوتاه «پیغام
خون» پرداختند. اکران‌هایی که در کل ۱۴۰۰ نفر را میزبانی می‌کرد.
اصفهانی‌ها با اینحال ابتار به خرج دادند و برخی از کارهای را به تناسب محیط هیئت،
تدوین مجدد کردند و بخش‌هایی از کارهای را در هیئت‌های خود اکران کردند. ۸
هیئت در اصفهان اکران فیلم داشتند که عده ای از آن‌ها آثاری ویژه کودکان را
اکران کردند. تازه ترین سینما هیئتی که در این دهه برگزار شد، «سینما هیئت
کودکان» در تنگ ارمِ شهرستان دشتستان بوشهر بود که جریان‌های با مزه ای را با
خود همراه داشت. سینما هیئتی که به خاطر جذابیت و تنوعی که داشت، کم کم سن‌
مخاطبان‌اش از ۳ ساله‌ها تا ۸ ساله‌ها رسید به ۱۱ و ۱۲ ساله‌ها!

حتما بخوانید   بی‌عدالتی، نابرابری و تبعیض شاخصه حقوق بشر آمریکایی است


غیر از این موارد، خوزستان غیر از سادگی
باغملکی‌ها، همت اهوازی‌ها را هم به خود دید تا با برنامه «سینما حماسه»،
سینما سیار مردمی را ادامه دادند و با ماشین خاکی و بلندگو یادآور جبهه‌ها
شدند، با اینحال این دفعه جبهه‌ی فرهنگی و اکران فیلم. طرحی که میزبانان اصلی‌اش
کودکان محرومی هستند که معمولا در تقسیم قابلیت ها و توجه دیده نمی‌شوند.


در بازه زمانی ذکر شده و همزمان با اینکه ۵۶ بار آثاری با
قالب مستند به نمایش سود، سری اثر تولیدی مستضعفین تی وی با عنوان
«پیغام خون» با ۲۵ اکران و «یتیم خانه ایران» با ۱۱ اکران بیشترین اقبال
مردمی را از آن خود کردند. «سلام»، «ارغوان» و مستند «حریق به اختیار» نیز
به برکت بازگشت شهید بی سرِ سربلند، مدافع حریم اهل بیت، محسن حججی ۹ بار
روی پرده نمایش دیده شد.


از دیگر نکات قابل توجه دهه اول محرم، اکران‌های
مردمی ذیل عملیاتی است که به وسیله جشنواره مردمی فیلم عمار معرفی و پیش نهاد شده
بود که آثاری از قبیل «ناصران عموراء»، «با صبر زندگی»، «معبر»، «حریم تا
حرم»، «سلام» و «پیغام خون» ۳۱ بار اکران شد و ۴۷۰۵ نفر به تماشای این کارهای
نشستند.


ارزش اکران‌هایی که به آن اشاره شد در جریان
سازی‌ای است که قالب‌های تازه اکران مردمی بهمراه داشته‌اند و
توانسته‌اند با حضور در مکان‌هایی فراگیر‌تر و عمومی‌تر مانند هیئت‌ها یا
کنفرانس‌هایی که به مناسبت دفاع مقدس برگزار شده است یا بهره برداری از
ظرفیت‌های دیده نشده، ایجاد مخاطب کنند و گستره مخاطبان کارهای پیشرو را
گسترش دهند. جریان سازی مطلوبی که در دهه دوم و سوم محرم و دهه پایانی ماه
صفر با کمتر شدن فعالیت‌های پرشور هیئت‌ها و مراکز دینی و نیاز مبرمی که
به تنوع در شکل‌های انتقال مفاهیم دینی می باشد، می‌تواند ادامه یابد و
به فرهنگی ثابت در مراسم‌های آیینی محرم و صفر مبدل شود.


انتهای پیغام/۱۹۱

امیدواریم نوشته “۱۵ هزار مخاطب مهمان فیلم‌های سینمای انقلاب/ قالب‌های تازه برای جریان سازی اکران‌های سینمای انقلاب” مورد قبول علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع

نویسنده : 
تاریخ انتشار : مهر ۱۵, ۱۳۹۶
دسته بندی : فرهنگ و هنر

دیدگاههای کاربران